AdiP, la 25 March 2014 - 10:50 AM, a spus:
Bogdan
Pentru ca mi-a atras atentia nava din ilustratie si pentru ca mi-am amintit de acest topic, am considerat ca ar fi mai nimerit sa intreb aici.
Stiu ca acea ilustratie nu are nici o legatura cu forma clasei midget CB, clasa care face obiectul respectivului articol. Ar fi si fost absurd sa confund forma italianului pitic cu cea unui submarin cel putin costier.
Din cate cunosc, doar CB 1, 2, 4 si 6 au fost preluate de rusi, CB3 fiind sabordat in 26.08.1944.
Am remarcat si eu similaritatile la care te-ai referit (postament piesa, forma chiosc, etc), insa raportandu-ma la forma tancurilor de balast, catargul prova si dispunerea fantelor de evacuare a apei din tancuri, nu prea-mi aduce cu Delfinul.
Evident, e posibil sa ma insel pentru ca, asa cum am scris in postarea anterioara, nu cunosc prea multe legat de arma submarin ce a activat in WW II sub pavilion romanesc.
Cu scuze pentru initiatorul topicului pentru postarile fara legatura directa cu titlul,
Adi
Adi
Cu ingaduinta moderatorilor, cateva lamuriri. Ceea ce circula pe internet pe la noi ca informatie despre CB-urile italiene de la Constanta se datoreaza in proportie de 90% lui Niculae Koslinski prin articolul publicat in revista Modelism 3/1987 (si ulterior in lucrarea scrisa impreuna cu R.Stanescu, Marina Romana in al doilea razboi mondial, vol.1-3). A fost martor ocular, veteran de razboi si este o sursa de incredere. Despre CB 5 lucrurile sunt clare, a fost torpilat de o vedeta torpiloare sovietica in combinatie cu un atac aerian in iunie 1942 la Ialta. Tot de la el stim ca la sfarsitul lui 1943 si inceputul lui 1944 au inceput reparatiile la minisubmarine in santierul naval Constanta si mai ales la CB3. La 1 august 1944 erau pe apa in bazinul Salvamar din port doua dintre ele (presupunem ca unul dintre ele ar fi fost CB3). Ca o paranteza, tot timpul cat s-au aflat la Constanta au stationat la Dana 23 unde se afla si macaraua Titan cu ajutorul careia erau puse si scose din apa.
Nu am cunostinta si consider pure inventii cum ca ar fi executat misiuni de recunoastere in Marea Neagra, reparatiile au decurs foarte anevoios iar minisubmarinele aveau capacitati nautice limitate pe vreme rea si distante mari. In sursele de pe internet apare ca cinci minisubmarine (CB 1-4) au fost sabordate si ulterior ranfluate de sovietici si luate din port.. CB 6 apare doar ca scufundat. Aici lucrurile devin neclare pt.mine, in sensul ca nu imi mai este clar cine mai detinea in momentul august 1944 minisubmarinele. Daca le detinea Marina Regala Romana,parere pe care o sustin, atunci informatia este falsa, noi nu ne-am sabordat nicio nava la momentul respectiv. Daca controlul il aveau germanii, faptul este posibil, desi mai degraba cred ca este o confuzie legata de sabordarea submarinelor de tipul IIB care erau avariate sau defecte si pe care nu le-au putut evacua spre Varna.
Dupa unele surse doua CB-uri, probabil cele aflate pe apa, au fost scufundate de bombardamentul sovietic inca din 20 august. Oricum ar fi, germanii evacueaza portul Constanta pe 25 august. Iata ce scrie un alt martor ocular, ontraamiralul Constantin Tomescu, la vremea respectiva aspirant, asa cum l-am publicat si in cartea Veteranii Marinei:
In port au mai ramas cateva submarine mici (250 tone) avariate, sabordate si pe dana macaralei Titan, cinci submarine mici, foste ale italienilor; ele erau deja preluate de Marina Regala Romana, toate fiind cu nevoi mari de reparatii. Le-am vizitat personal dupa plecarea nemtilor ... etc. Mai precizez ca rusii au ajuns in Constanta pe data de 29/30 august 1944.
Parerea mea, desi pot sa ma insel, este ca minisubmarinele au fost preluate de rusi odata cu toate navele Marinei Regale Romane in data de 5 septembrie 1944. O sa mai caut sa aflu cum si cand le-au luat si transportat din portul Constanta. Nu cred ca ele au fost sabordate de cineva si ranfluate ulterior. Am citit pe internet si despre epava CB3, scufundat pe 1 septembrie 1944 in urma unei furtuni. Ma indoiesc si de acest lucru, desi, repet, poate nu am eu toate informatiile. Chiar sunt curios sa aflu de unde au toate certitudinile astea baietii de la aquarius-diving.
Referitor la fotografia de la care a pornit discutia, raman la parerea mea ca este NMS Delfinul (oricum nu are mare importanta). Mai postez o fotografie si daca ai brosura lui Craciunoiu (e cea mai comuna printre modelisiti) mai gasesti fotografii pe coperta 3 si 4.
Bogdan