IAR-823
#1
Postat 25 September 2013 - 11:15 PM
Stiu ca au mai aparut pe net poze cu avionul respectiv, inclusiv pe ac. forum un filmulet ce poate fi gasit aici http://www.cartula.r...12/page__st__20 . Am vrut doar sa confirm faptul ca IAR-ul acesta 'retro' inca mai zboara in timp ce la noi, unde s-a fabricat, nu cred ca mai e vreunul in conditii de zbor ...
Fiind unul dintre cei care a avut sansa sa zboare cu 823-ul (la Clinceni in vara anului 1980, intr-o tabara militara PTAP de zbor cu motor cum se organizau atunci) in urma cu destui ani am vrut sa construiesc o macheta 1/72 din hartie si lemn dar m-am lasat pagubas nefiind multumit de rezultat. Speram sa gasesc vreodata un kit de plastic sau rasina. Pana acum n-am aflat daca intre timp a aparut vreunul pe undeva, fie si serie limitata.
Numai bine!
Vasile
#4
Postat 27 September 2013 - 08:15 PM
#5
Postat 28 September 2013 - 11:11 AM
viopa, la 27 September 2013 - 08:15 PM, a spus:
Citeaza
...si oricum in poza nr. 4 (cea din botul avionului) se explica toate, pe cat posibil, prin placa/ afisul respectiv.
Aceasta postare a fost editata de niki: 28 September 2013 - 11:12 AM
#9
Postat 02 October 2013 - 09:08 AM
niki, la 28 September 2013 - 11:11 AM, a spus:
Citeaza
Citeaza
Binenteles ca nu a existat IAR 823 inmatriculat regal dar daca ne uitam imprejur vedem si un Texan inmatriculat ca un P-51 Mustang din 31thFG( red tail stripes) . Emil-urilr romanesti ( Esc 52) chiar s-au intalnit in lupta pe cerul Romaniei cu Mustangurile din 31thFG in lunile aprilie-mai '44.
Baietii americani onoreaza in acelasi timp avioanele (si pilotii lor) dar si pe cele ale fostilor inamici ( respectiv romanii) ceea ce este de laudat.
La noi singurii care au reusit sa onoreze pe ai nostri intr-un mod similar( cat de cat ) sunt YAK-erii care au pictat crucea regala pe avioanele lor
#10
Postat 02 October 2013 - 09:55 AM
Cantacuzino, la 02 October 2013 - 09:08 AM, a spus:
Baietii americani onoreaza in acelasi timp avioanele (si pilotii lor) dar si pe cele ale fostilor inamici ( respectiv romanii) ceea ce este de laudat.
La noi singurii care au reusit sa onoreze pe ai nostri intr-un mod similar( cat de cat ) sunt YAK-erii care au pictat crucea regala pe avioanele lor
Absolut de acord cu tine Cantacuzino.
Si daca a venit vorba despre "onor" si "a onora", aduc aminte (mie si celorlalti) un citat :
"Domnilor aţi auzit ordinul şi ca militari suntem datori a ne supune. Deci, în calitate de comandant vă ordon să executaţi ordinele întocmai… eu personal mă înscriu în insubordonare şi declar în faţa domnului comandor… că nu execut acest ordin, acceptând să suport orice consecinţe ! Rog însă pe domnul comandor… să amâie consecinţele până la terminarea acestei epopei. Nu înţeleg ca un inamic,oricât de mare şi puternic ar fi, să intre în ţara mea ca-n sat fără câini şi s-o pustiiască.
Ordinul ne absolvă de legea marţială, recomandându-ne să fugim din faţa inamicului. Recunosc şi mă înclin în faţa bunelor intenţii şi a legitimităţii lui absolute şi pentru aceasta,în numele meu şi al dumneavostră, mulţumim domnului Ministru. Dar, eu voi continua să lupt, de va fi nevoie singur, până când sau cad, sau nu se va putea spune că în România n-a ieşit nici un român în faţa americanilor, chiar dacă pierdem bătălia …”
Stiti cui apartine.
Nu am alte comentarii( nici nu vad ce as putea sa spun)vreau doar sa mai subliniez locatia si data: aerodromul Tecuci, 18 august 1944.
In loc de incheiere, tot un citat (din Cornel Marandiuc):
"Ești liber astăzi, căpitane Șerbănescu, poți să pășești pe străzile Bucureștiului și ale țării, dar ești un necunoscut. Este foarte târziu să te mai prezentăm, nu prea avem cui. Te-au ținut prea mult ascuns. Uite însă că o facem totuși, cine știe…”
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 02 October 2013 - 10:03 AM
#11
Postat 14 October 2013 - 10:25 PM
La un moment dat am dat pe net peste site-ul unui american care se ocupa de vanzarea avioanelor YAK-52 si ... IAR-823. Acesta povesteste cum a ajuns sa se asocieze cu un grup de americani ce erau interesati de achizitionarea unui lot de
IAR-823 din Romania scos la licitatie (nu mai retin nr. aparatelor, in ce an, de unde proveneau dar o cautare pe Google Images cu titlul IAR-823 o sa va duca la site-ul respectiv). Au castigat licitatia, au pus avioanele demontate cate 2 in container (2 fuselaje -1 container, 2 seturi de planuri - alt container) si le-au dus la ei acasa. Avioanele au fost apoi vandute cu containerul, "customer support"-ul fiind asigurat prin aducerea ulterioara in SUA a unui grup de mecanici romani. Acesti mecanici le-au spus americanilor: 1) ca avionul a fost retras din serviciu datorita tipului de benzina folosit de motoarele Lycoming; 2) ca toate utilajele ce tin de fabricatia avionului au fost date la fier vechi - americanii erau interesati de reluarea fabricatiei avionului in urma "feedback"-ului primit de la clienti. Respectivul american afirma ca IARe-ul ajunsese sa se vanda cu 80.000 de dolari.