Forum Machete,Modelism,Hobby: IAR 81 C, nr 446 - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 14 Pagini +
  • « Prima
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

IAR 81 C, nr 446

#101 Useril este offline   paul 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 634
  • Inregistrat: 06-April 05

Postat 06 November 2013 - 10:19 AM

Piesele 36 si 38 - centurile de umar - trebuiau sa aiba si ele gauri - conform cartii lui Radu. Poze parca am vazut in acest sens dar nu stiu unde momentan. De asemenea, una din centurile 37 sau 39 ar fi trebuit sa aiba o gaura.

#102 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 06 November 2013 - 02:19 PM

Paul, ai dreptate, dar sunt ceva probleme nelamurite.
Iata mai jos, cu acceptiunea lui Radub de a pune pe forum poze din cartea lui, multumiri, imaginea de la pag 128 din (1) ce se refera la centuri:
Imagine atasata: IAR 81 C_446 091.JPG
Care capat vine prins de scaun, 2, cum se indica in instructiuni sau 1 ?? Logic, nu vad cum s-ar prinde de scaun capatul 2, si care ar fi atunci rostul acelor gauri?? La ce foloseste acel Locking clip, ce blocheaza el?
Dupa parerea mea, capatul 1 se prinde de scaun, asa cum capatul similar de la centurile de umar se prinde pe tetiera, mai ramine de lamurit cum se inchideau aceste centuri. La ce foloseau acele gauri??
Pina una alta, gresit sau nu, am sa prind capatul 1 de scaun, raminind liber capatul 2.

#103 Useril este offline   axor 

  • Needs A Life Outside What-If
  • Grup: Members
  • Postari: 1663
  • Inregistrat: 05-June 09
  • Interests:What If - Sci Fi - Aero

Postat 06 November 2013 - 02:34 PM

Logica-mi spune ca ar trebui sa se prinda asa

Imagine atasata: z.jpg

Aceasta postare a fost editata de axor: 06 November 2013 - 02:36 PM


#104 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 06 November 2013 - 04:14 PM

Da, cred ca ai dreptate! Probabil toate patru se prindeau in acel "clinci", usor de desfacut la o nevoie urgenta.
Multumiri!
Bun, sa revenim.
Una din cele trei sine pe care culiseaza cupola si cele doua piese de prindere de fuselaj, sub parbriz. Ac de seringa de 0,5 si tabla de alama de 0,14.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 078.JPG
Asa arata prinse pe fuselaj
Imagine atasata: IAR 81 C_446 079.JPG
Imagine atasata: IAR 81 C_446 080.JPG
Colimatorul
Imagine atasata: IAR 81 C_446 084.JPG
Imagine atasata: IAR 81 C_446 085.JPG
Cele doua "lanterne" de pe lateralele fuselajului, ce lumineaza bordul. Stiren de 0,5 mm si fir de cupru izolat cu matase.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 087.JPG
Lateralele fuselajului, inainte de asamblare arata cam asa.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 089.JPG
Imagine atasata: IAR 81 C_446 092.JPGImagine atasata: IAR 81 C_446 090.JPG

#105 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 06 November 2013 - 04:18 PM

Aoleu, acuma vad, "spalarea" aratra groaznic. :80: Cu ochiul liber nu se vede asa!!! :wtf2: Trebuie refacuta!!!

#106 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 09 November 2013 - 05:03 PM

Am uitat ceva. Plansa orizontala pe care vine pus tabloul de bord, PE 19, este prea subtire, redusa la scara, asa ca pe partea de jos am lipit un straif de stiren de 0,2 mm grosime, pentru ai da ceva "carne".
Imagine atasata: IAR 81 C_446 059.JPG
Se vede si in pozele de mai sus.
Am inchis fuselajul, din pacate cu ceva probleme. Daca pe partea de sus, linile de panou s-au umbucat bine,
Imagine atasata: IAR 81 C_446 097.JPG
pe partea de jos au aparut decalaje.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 098.JPG
Se poate rezolva, din pacate in zona sunt multe detalii, nituri, ceea ce imi va da ceva de lucru.
Tibii mi-a dat un sfat pentru montarea pieselor R 4, R 6 si PE 33, multumiri, a fost de real folos.
Pe o bucata de comatex am lipit o bucata de stiren cu grosimea de 0,7 mm, adica cit trebuie sa iasa piesa R4 in afara capotei motorului. Am trasat apoi doua cercuri concentrice, unul cu diametrul de 12 mm si unul cu dimetrul diametrul egal cu diametrul "interior" al piesei R6. Am decupat apoi cercul cu diametrul de 12 mm.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 196.JPG
Cupola am lipit-o, cu patafix, exact pe conturul cercului mare.
In centrul cercului am facut o gaura, apoi, cu ajutorul unei scobitori, am fixat piera R 4, exact in centrul cercului. Asa totul este centrat si sta la locul lui nemiscat.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 094.JPG
Pentru ca piesele PE 33 erau in realitate rotunde, le-am refacut din sirma de cupru cu diametrul de 0,4 mm, indoita in forma corespunzatoare.
Imagine atasata: 22.jpg
Asa arata dupa ce le-am lipit si ajustat unde a fost nevoie.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 095.JPGImagine atasata: IAR 81 C_446 096.JPG

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 21 January 2014 - 04:09 PM


#107 Useril este offline   Asgard 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 390
  • Inregistrat: 19-April 12
  • Location:Ravenna, Italia
  • Interests:Aviatia din WW2.

Postat 10 November 2013 - 12:18 AM

Buna seara!

Am impresia ca dvs nu asamblați un kit, ci faceți unul! Respect și spor.

PS: nu uitați de șanțul superior de pe coama al cupolei, la scara asta se vede. Scuze dacă am devenit prea impertinent,

#108 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 10 November 2013 - 10:00 AM

Multumesc pentru aprecieri!
Nu, nu uit de acel sant, cum spuneam mai sus, am trei ace de seringa, unul pentru coama. Am vrut sa-l fac inainte, dar fuselajul era putin deformat, de chestii de rasina, mai lucreaza in timp, asa ca o sa-l fac cit de curind, cind o sa finisez fuselajul, ca si acea intaritura, imediat dupa ce incepe "cocoasa", in spatele tetierei.

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 10 November 2013 - 10:00 AM


#109 Useril este offline   Asgard 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 390
  • Inregistrat: 19-April 12
  • Location:Ravenna, Italia
  • Interests:Aviatia din WW2.

Postat 10 November 2013 - 07:47 PM

Buna seara din nou.

Aveți dreptate, mi-a "scăpat" faza cu cele trei ace. Scuze!

In schimb aveți o alta problema pe care nu am remarcat-o inițial. O sa pun un desen:

Imagine atasata: IAR 81 C_446 097.JPG


In configurația asta cupola este imposibil de deschis \ închis! Din nefericire nu prea aveți ce face \ modifica fără intervenții majore asupra fuzelajului

Scuze inca o data.

Cu stima..

#110 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 11 November 2013 - 09:43 AM

Ai perfecta dreptate, dar constructia fuselajului nu m-a lastat sa fac altfel. As fi iesit mult in peisaj daca le puneam paralel! Cind reduci la scara, nu poti reduce toate dimensiunile, asa ca apar erori. Tabla pe IAR nu cred sa fie mai groasa de 0,5 mm, cu alte cuvinte 0,5/48=0,01 mm ar trebui sa aiba laterala cocpitului la scara 1/48!
Observatia e pertinenta, dar...asta e, nu vad cu s-ar corecta fara sa se strice alte detalii.

#111 Useril este offline   wurger 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4049
  • Inregistrat: 21-February 05
  • Location:Bucuresti

Postat 11 November 2013 - 02:11 PM

Hm, FW 190 nu avea sinele paralele, dar avea o mica balama pe partea superioara a cupolei ca sa se poata strange dupa cum ii dictau sinele.
Ai Imagine postata nemti.

Aceasta postare a fost editata de wurger: 11 November 2013 - 02:12 PM


#112 Useril este offline   Asgard 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 390
  • Inregistrat: 19-April 12
  • Location:Ravenna, Italia
  • Interests:Aviatia din WW2.

Postat 12 November 2013 - 12:03 AM

Ai dreptate Wurger! Au minte nemții ăștia! Dar inginerii Romani au adoptat o metoda mult mai ingenioasa!!! "Ciocanul", care rezolva întotdeauna totul la final!

Imagine atasata: IAR 81 C-iocan.jpg


Acum am cam împușcat doi iepurii dintr-un foc! (în legătura cu forma "ciudata a șanțului superior al cupolei)

Metoda asta cu ciocanul (și pana sau ic-ul) este dificil de realizat în cazul lui Z-mare. I-ar cam trebui după aceea o căciulă noua. Grrrr adică cupolă. :-)

Cu stima.

PS: Z-mare ați primit mailul meu? Daca da, va rog s-al ignorați (sau poate nu)

Tot ce am scris este ficțiune și nu are legătura cu realitatea. Orice coincidenta sau asemănare cu metode de lucru și personaje este doar întâmplatoare! (Parcă asa scrie la sfârșitul unui film american...)

#113 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 17 November 2013 - 07:51 PM

Dupa consultarea materialelor prmite de la Atro, multumiri de ajutor, si a desenelor din (1) si (3 ) am reusit sa mai inlatur din valul "secretului de stat" :-P ce invaluia detaliile baii trenului, asa ca am purces la treaba.
In primul rind, am incercat sa dau calei un profil cit mai apropiat de cel real. Pentru aceasta am taiat niste straifuri din plastic de 0,25 mm, carora, la una din margini, am cautat sa dau un profil curb, dupa ce acea margine a fost degrosata progresiv spre capat.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 100.JPG
Apoi am profilat peretii laterali dinspre fuselaj, astfel incit acestia sa fie cit mai aproape de forma dorita, dupa care am lipit, pe peretii baii, acele straifuri de plastic, putin mai maici decit inaltimea calei pentru a realiza acel "umar" ce inconjoara marginea calei trenului si pe care se sprijina voletii trenului de aterizare. A iesit cam asa ceva
Imagine atasata: IAR 81 C_446 118.JPG
Nu este exact ce trebuie sa fie, ar trebui turnata o alta matrita pentru asta, dar oricum e mai aproape de adevar.
Pe partea din fuselaj a calei, am lipit o fise de stiren de 0,13 mm grosime, pentru a masca gaurile care in mod normal nu trenuie sa se vada.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 101.JPG
Am marit desenul din (1) la scara pentru a obine un sablon necesar practicarii gaurii pentru "lacatul" ce blocheaza trenul in pozitia ridicat. Aceasta gaura este "pina in fund la taxatoare", dar eu i-am lasat, totusi, totusi, un fund.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 105.JPG
Gaurile arata cam asa
Imagine atasata: IAR 81 C_446 106.JPGImagine atasata: IAR 81 C_446 107.JPG
Din acelasi desen ridicat la scara, am decupat un sablon pentru carenajul ce acopera mecanismul verinului trenului de aterizare.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 102.JPG
Asa arata carenajul la final
Imagine atasata: IAR 81 C_446 103.JPGImagine atasata: IAR 81 C_446 104.JPG
Pina aici, totul arata cam asa
Imagine atasata: IAR 81 C_446 111.JPG
Ajuns aici trebuie sa fac un comentariu. In cartea lui Radu, The I.A.R. 80 & I.A.R. 81, Airframe, Sistems& Equipment, foto de mai jos
Imagine atasata: IAR 81 C_446 112.JPG
se vede ca nervura 12 vine exact in pozitia unde este situata intaritura din poza de mai sus. Ori, carenajul vine pus peste aceasta nervura, deci nu vad ce rost are ca intaritura sa treaca si peste carenaj, nu foloeste la intarit nimic, asa ca m-am limita sa duc intaritura doar pina in dreptul carenajului, desi in desenele din notitele tehnice aceasta banda trece si peste carenaj. Precizarile si comentariile sunt bine venite.
De asemenea, in acelasi desen, pus mai jos, se vede ca baia trenului nu este dintr-o singura tabla, ci din trei, imbinate peste nervurile aripii.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 113.JPG
Acest lucru se vede si in desenele din (1), pag. 36, stinga jos. Numai ca eu cred ca prinderea acestor table pe nervuri a fost intarita cu benzi metalice, asa ca le-am figurat. Precizarile si comentariile sunt bine venite.
baia trenului, in aceasta zona arata cam asa:
Imagine atasata: IAR 81 C_446 110.JPG
O precizare: in urma figurariii carenajului, de pe aripa trebui indepartat "motul" 1, unde venea prins verinul, iar acesta din urma va trebui lungit putin cu o bucata de stiren cilindrica, de acelasi diametru cu verinul.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 109.JPG
Mai este de montat un profil de intaritura, dar asta vine dupa montarea aripii pe fuselaj
Am montat si ampenajul vertical si aici a aparut o problema care nu prea stiu cum sa o rezolv.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 114.JPG
Dupa cum se vede, desi unghiul dintre "cocoasa" si ampenajul vertical este corect, iar acel unghi de 90 este si el OK, linia unde vine cirma nu este corecta, ea nu cade vertical, ci are o mica inclinare, dovedita si de unghiul dintre acea linie si prelungirea ramforsarii, unghi care nu este corect. Daca ridic din spate ampenajul vertical, se modifica unghiul dintre coama si ampenaj. Nu inteleg unde este greseala...

#114 Useril este offline   Asgard 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 390
  • Inregistrat: 19-April 12
  • Location:Ravenna, Italia
  • Interests:Aviatia din WW2.

Postat 17 November 2013 - 10:06 PM

Cum am mai spus dvs construiți un kit nu îl asamblați!

Superb pana aici doar ca....

Imagine atasata: IAR 81 C111.JPG


Imagine atasata: IAR 81 C_446 110.JPG


Imagine atasata: IAR 81 C_446 114.jpg


Cu coada chiar nu va pot ajuta. Problema este foarte grava, o sa va trebuiască niște chirurgie plastica... sigur.

Cu stima.

Edit: modificat ultimul desen, am postat o versiune greșita, scuze!!!

Aceasta postare a fost editata de Asgard: 17 November 2013 - 10:33 PM


#115 Useril este offline   Asgard 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 390
  • Inregistrat: 19-April 12
  • Location:Ravenna, Italia
  • Interests:Aviatia din WW2.

Postat 18 November 2013 - 01:37 AM

Scuze pentru dublu post!

Daca tot am discutat de baia trenului, am o mica nedumerire...

Asta:
Imagine atasata: Baia.jpg


Z-mare, acum chiar ca te-am încurcat!

Cu stima.

#116 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 18 November 2013 - 10:25 AM

Da, ai dreptate, acolo este un sant, cel putin asa se vede daca te uiti cu lupa. Initial, am crezut ca este o banda de intarire, dar uitindu-ma mai atent, cu lupa, pe desenul tehnic, am vazut ca acolo este un sant. Intrebarea e, de ce sant cind acolo este o grinda??? Si, atunci care este rostul intarituri de pe caseta??? Treaba, daca o lamuresc bine, se poate rezolva usor.
In privinta nervurilor s-ar putea sa ai dreptate, logic ar merge si fara intaritura, eu ma gindeam la vibratii. Oricum, nu am vazut clar in poze asa ceva, ci doar niste umbre care pot fi orice. Alea ramin asa, de frumusetea detaliului, chira daca nu este asa.
Mltumesc pentru observatii.
La coada am dezlegat "misterul", unghiul dintre coama si directie a fost masurat gresit, :bang: m-am prins aseara pe la 11. Acel unghi nu este corect, asa cum ai aratat si tu, cu alte cuvinte trebuie sa dezlipesc coada si sa o ridic putin din spate, unde voi introduce un mic ic.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 114.JPG
Problema e, stie cineva cum pot dezlipi o lipitura cu superglue? :blink: :wacko: Se dizolva cu ceva, cedeaza la ceva?? Exclus caldura! Daca nu, dau cu solutie de cutitirol! :-P

#117 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12661
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 18 November 2013 - 05:12 PM

Gata, am rezolvat! Cu putina solutie de rupturol si fortasofina, 20%+80%, am rezolvat problema.
Asguard, poza e cam mica, acolo e clar ca sunt niste unghiuri si nu curbe, desi in desenele din (1) si (3) par a fi curbe, dar nu cred ca cea tabla sa urce pe ramforsare, care in partea de sus e curba, pina la urma nu ar fi decit o complicatie inutila.

#118 Useril este offline   Asgard 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 390
  • Inregistrat: 19-April 12
  • Location:Ravenna, Italia
  • Interests:Aviatia din WW2.

Postat 18 November 2013 - 09:26 PM

"Si, atunci care este rostul intarituri de pe caseta"
Din cauza formei complexe a casetei și a găurilor din ea cât și a faptului ca este confecționată din doua bucăți (eu m-as hazarda în a spune ca din trei) au trebuit sa o asambleze mai întâi la rece ca sa zic asa și după aceea pe avion. Cum sudura în aluminiu iese din discuție singura varianta rămâne prin nituri. Îmbinarea cap la cap prin nituire a doua table implica existenta a celei de a treia piese, în cazul nostru o platbanda. Iar aceasta, nu are nici o legătura cu faptul ca acolo exista o nervura de aripa, pentru-ca caseta nu era prinsa de aceasta, cel putin nu o îmbinare rigida prin nituri. In plus caseta este întărita și pe margini deci clar ca era întărita dintr-un motiv. acela de a putea fi demontata în cazul unor intervenții la aripa.

"dar nu cred ca cea tabla sa urce pe ramforsare, care in partea de sus e curba, pina la urma nu ar fi decit o complicatie inutila."
Nu este deloc o complicație inutila. Poate întărea din lateral ranforsarea casetei împotriva vibrațiilor pe care le provoca aerul când trenul era scos (asta am cam aruncat-o la nimereala, ca nu am tunel aerodinamic sa verific) Totuși mi se pare anormal sa deseneze aceea îndoitura pe acest capac după ce sau chinuit sa deseneze atâtea curburi pe aceste capace care sunt reale. Straniu, dar trebuie investigat. Daca puteți, faceți acest capac cu aceasta îndoitura dar nu pana sus cum am figurat eu în desen ci mai jos de buza ranforsări casetei și nu curbata ci drept cam cum este în desenul original. Sa vedem cam ce se întâmpla acolo. Este păcat sa irosim o oportunitate în a afla misterele băii trenului. Daca nu o faceți dvs sigur o va face altcineva, pentru-ca semnul de întrebare rămâne. Mai ales acum ca am abordat subiectul asta.

"Cu coada chiar nu va pot ajuta. Problema este foarte grava, o sa va trebuiască niște chirurgie plastica... sigur." Eu am spus asta la "vrajeala" pentru-ca am fost SIGUR ca o sa va dați seama unde este eroarea. Sper ca nu v-am supărat.
Cu stima.
PS: Va dați seama ca noi vorbim acum despre desenul bai trenului de aterizare "lung" și nu "scurt", nu?

Edit; M-am chinuit aproape o ora sa postez, îmi dădea eroare 501 sau ceva de genu...

Aceasta postare a fost editata de Asgard: 18 November 2013 - 09:29 PM


#119 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1073
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 18 November 2013 - 11:33 PM

Salutare Z.
Cam ai de lupta cu acest IAR???
Imi place ce ai facut pana acum, succes pe mai departe iti doresc. :friends:

Doresc sa iti atrag atentia putin asupra bai trenului de aterizare. Am facut un mic desen cu sectiunile in dreptul celor 5 coaste din aripa care vin acoperite cu tabla. Sectiunile sunt facute pur informativ si nu la vreo scara sau respectand anumite dimensiuni, deci privestele informativ. De asemenea aceste sectiuni le poti observa in cartea lui Rabu la pagina 89, poza de sus din manualul tehnic.

@ Asgard: in desenul pe care l-ai postat cu invelisul din baia trenului acea linie care ai indicat-o cu sageata este o linie de indoire si astfel rezulta doua planuri cu unghiuri diferite.

Edit: Sagetile de "conectare" albastre le-ai trasat relativ corect. insa cele verzi sunt total gresite. In acest desen (chiar si in planurile publicate pana acum din manualul tehnic) lipseste o alta componenta a invelisului baii si anume invelisul lateral din cavitatea circulara. Deci acele sageti verzi fac imbinarea cu acest invelis circular.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Clip_3.jpg

Aceasta postare a fost editata de Mgc151184: 19 November 2013 - 12:27 AM


#120 Useril este offline   Asgard 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 390
  • Inregistrat: 19-April 12
  • Location:Ravenna, Italia
  • Interests:Aviatia din WW2.

Postat 19 November 2013 - 01:36 AM

Salut!

Chiar nu vad care este problema cu săgețile verzi. Capacul circular de care pomeneați începe după ranforsarea casetei...

Imagine atasata: Clip_3.jpg


Am scris ca am o nedumerire (despre îndoitura capacului, vorbesc) pentru-ca nimeni nu a spus nimic de ea, și nu ca eu nu as fi știut ce e. Un alt motiv a fost ca "s-al pun la colt pe Z-mare" Dar asta nu este DELOC important!!!
Important este sa știm odată pentru totdeauna ce este în baia trenului de aterizare.

Sper sa nu fi fost înțeles rău. Ma repet nu am nimic cu nimeni este felul meu de a ma exprima!!! Acuma ca mai și greșesc, va rog sa ma iertați.

Cu stima

Arata acest topic


  • 14 Pagini +
  • « Prima
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

21 useri citesc topicul
0 membri, 21 vizitatori, 0 utilizatori anonimi