IAR 81 C, nr 446
#1
Postat 26 August 2013 - 09:22 AM
O sa incerc sa fac si un fel de kit-reviuw, alturi de constructie.
Este prntru prima data cind abordez subiectul rasina cap-coada, asa ca am unele retineri. Am mai lucrat, dar probleme simple, tablou de bord, roiti, scaun, treburi din astea.
Sper sa ma descurc!
#2
Postat 26 August 2013 - 03:21 PM
Tot ce se va scrie mai jos, referitor la forme si dimensiuni, are ca referinta trei lucrari:
- The I.A.R. 80 & I.A.R. 81, Airframe, Systems & Equipment, de Radu Brinzan (1)
- IAR 80 "le Heros Meconnu", de Dan Antoniu si George Cicos (2)
- Revista Modelism. (3)
Parerile exprimate despre forme si dimensiuni sunt personale, deci pot fi si subiective.
Am decupat fuselajul, ca a fost mai usor, pe care am facut niste masurari. Prima, s-ar referi la celebra discutie cu "e racord curbat sau nu" pe cocoasa. Parerea mea este ca ...este.
O problema exista totusi in zona: santul ce simbolizeaza tablaria este exagerat, 0,35 mm, fata de celelalte linii de panou, care au 0,2 mm. Se va chitui cu superglue apoi se va regrava.
Inca o problema la fuselaj, este baia trebului, care nu trebuie sa aiba acele gauri, ele vor trebui astupate cu chit.
Privint fuzelajul din fata, mi s-a parut a fi cam prea oval. In urma masurarilor s-a dovedit ca totul este OK, la fel si distanta dintre calele rotilor, despre care inital afirmasem ca nu ar fi corespunzatoare numerelor 320 - 446.
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 02 September 2013 - 11:59 AM
#3
Postat 26 August 2013 - 08:20 PM
Z-mare, ma bucur ca te-ai incumetat. Cu toate ca mai este pe aici si pe acolo citeceva de lucru in plus, cind incepe sa se adune macheta din acele multe piese de rasina, ai sa zici - mai ce faine iese!
#4
Postat 27 August 2013 - 08:07 AM
Cum spuneam, m-am hotarit pentru 446, din pacate apare o problema. 446 a fost dotat cu rac pentru bomba (cartea lui RaduB, pag 63 si 67), ori asta inseamna realizarea unuia si modificarea intradosului fuselajului, in zona respectiva. Voi mai cujeta.
Pentru ca discutia pe tema "cala" se intinde, a fost mutata aici: http://www.cartula.r...me/page__st__60
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 27 August 2013 - 01:21 PM
#5
Postat 31 August 2013 - 04:25 PM
"Probleme" au fost la scaun, care e fost mai greu de decupat de pe cotor si la tunuri, unde partea legata de cotor a iesit cu gaurele. Le-am chituit cu superglue, le-am adus la o forma acceptanila. Ma gindesc sa vad daca le pot face din ace de seringa.
#6
Postat 02 September 2013 - 12:15 PM
Tunurile date in kit arata asa.
Ori, in toate pozele vazute in (2) teava este lisa, iar desenele din (1) arata acelasi lucru pentru tunul de 20 mm. Cu alte cuvinte, acea bucata cu diametrul putin mai mare, aproape de baza tevii, nu exista.
Un alt aspect in neregula este, dupa mine, diametrul exterior al tevii tunului. In chit este de 1,28 mm, care, inmultit cu 48 ar da cam 64,5 mm in realitate. Ori asta mi se pare cam mult! Din pozele din (2), pag. 145, 165, 175, pentru ca nu am gasit nicaieri dimeniunea diametrului exterior al tunului, raportul teva /gaura este de aproximativ 1,9, ori acelasi raport, dupa dimensiunile din kit, ar fi 3.7, ceea ce mi se pare exagerat de mult.
Daca are cineva dimensiunea diametrului exterior al tevii si alte detalii utile, il rog sa le puna pe forum. Avind in vedere rapotul de 1,9 si forma gasite in documentatie, am sa inlocuiesc tunurile cu ac de seringa de diametrul 0,8 - 1 mm diametru, in care voi practica, cu o freza, doau fante laterale, cam la o treime de baza tevii.
Intrebare: acea zona hasurata [(1), pag. 113 sus], ce reprezinta???
Trebuie sa mentionez ca varianta initiala de turnare a tevilor de tun si a verinului jambei trenului de aterizare, adica cu legaura spre cotor la baza lor, a fost mult mai inspirata, asa piesele raminind perfect rotunde si curate, fara sa mai fie nevoie de chituire sau inlocuire.
Intrebare: acea zona hasurata [(1), pag. 113 sus], ce reprezinta???
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 02 September 2013 - 01:23 PM
#7
Postat 02 September 2013 - 02:11 PM
Pe de alta parte Zetule, un sfat: spala piesele de rasina (toate !) cu apa calda si sapun, inainte de a proceda la orice altceva, altfel nu o sa prinda vopseaua(prea)bine, sau deloc.
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 02 September 2013 - 02:12 PM
#8
Postat 02 September 2013 - 02:13 PM
Eu unul as baga degraba doua de la Aber - care sint mai simplificate:
Sau master (xaba are pe stoc):
...care au si zona aia hasurata ( care era de fapt un grip, impreuna cu fantele laterale din spatele ei ajutau la desurubarea tevii)
...sau le poti face din ac de seringa de arox 0.6- 0.8 . Te mai iei si dupa ochi. Acul de seringa , la scara asta, nu stiu daca nu are atita "carne" cit ar trebui pentru o teava de tun, dar merge fara mari probleme.
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 02 September 2013 - 02:16 PM
#9
Postat 02 September 2013 - 02:21 PM
La o privire mai atenta, si asta avea. Toate MG-151 de 20 aveau. De cele de 15mm nu stiu, dar 151/20 aveau.
De Mg-151 20 FF nu am auzit.
Daca te referi la MG-FF, ala era alt tun.
Si ala avea gripul pe un model de teava, caci a avut doua. Una "clasica":
si alta mai...trompeta:
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 02 September 2013 - 02:32 PM
#10
Postat 02 September 2013 - 03:06 PM
Carcasa arcului recuperator ( reculul liber al tevii)arata diferit fata de ce se ofera in kit.
Paraflama...e alta poveste.
Aceleasi arme,le am si eu, up grade,dar la 1/35.
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 02 September 2013 - 03:09 PM
#11
Postat 02 September 2013 - 03:14 PM
Striatiile de pe teava erau facute cu o randalina direct pe teava, nu ieseau in relief. Rostul striatilor era sa ii ajute pe armurieri sa roteasca si sa decupleze teava.
MG FF nu are treaba cu versiunea asta.
Radu
#13
Postat 02 September 2013 - 04:08 PM
Partea "zimtzata" o poti face ca in realitate, zgiriind un pic acul cu o lama zimtzata (de-a ta) :)
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 02 September 2013 - 04:10 PM
#14
Postat 02 September 2013 - 04:44 PM
Uitindu-ma la poze ...60 nu e cam mult ? Adica ma gindesc la un desen simplu, ar fi ca pentru diametrul interior de 20mm plus minus un pic, peretii sa fie la fel de grosi ca diametrul interior; ceva de genul asta :
ori in poze, par un pic mai subtiri:
#15
Postat 02 September 2013 - 06:59 PM
Si aici se poate vedea destul de bine diametrul exterior in raport cu cel interior
Le fel aici
Ce palma trebuie sa aiba acest mecanic pentru a tine pumnul inchis peste un diametru de 60 mm??
.
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 02 September 2013 - 07:29 PM
#16
Postat 02 September 2013 - 08:27 PM
Diametrul exterior al tevii este de 52 milimetri. Filetul era de 60 de milimetri.
Cat despre restul speculatiilor... teava era destul de groasa. Iata o sectiune.
Radu
Aceasta postare a fost editata de radub: 02 September 2013 - 08:28 PM
#17
Postat 02 September 2013 - 09:39 PM
#18
Postat 02 September 2013 - 11:13 PM
sau
si un link de la o tragere cu acest tun....tragere
Edy.cred ca nici tevile de tunuri navale nu erau asa groase in carne cum le-ai desenat tu , daramite cele de aviatie...
si o poza cu tunul si cartusele,,,,se observa clar ca daca alaturi 3 cartuse de 20 iasa o teava supradimensionata...
Aceasta postare a fost editata de busila: 02 September 2013 - 11:54 PM
#20
Postat 03 September 2013 - 09:39 AM
Dar se poate si mai simplu de atat. La Muzeul Aviatiei din Pipera e o ramasita de tun cu teava sectionata (e bagata in lonjeronul de I.A.R.). Mergi acolo si masoara-l.
Teava de tun trebuie sa fie groasa. Nu e sarbacana pentru cornete de hartie lipite cu scuipat.
Raduo