Forum Machete,Modelism,Hobby: IAR 81 C, nr 446 - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 14 Pagini +
  • « Prima
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

IAR 81 C, nr 446

#61 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12663
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 11 September 2013 - 04:13 PM

Ampenajul vertical, directia, ampenajul orizontal, profundoarele, eleroamele si flapsurile.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 023.JPG
Sunt bine realizate, corecte ca forme si dimensiuni, cu gravarile facute corect, cu citeva mici observatii. Flapsurile sunt putin mai lungi decit dupa (1) iar desenul de pe profundoare, ce repezinta intinderea pinzei pe profilul partilor metalice, este, zic eu, putin exagerat, chiar daca, in esenta da bine. Pentu a nu contrasta cu acelasi desen de pe eleroane si flapsuri, care este figurat mai discret, inainte de vopsire se poate "umple" putin zona cu Surface Primer sau un alt grund lichid, similar.
Regulator de presiune, claxon, porthart, cutia electrica, tevile de esapament, componentele filtrului de aer si bechia sunt frumos turnate, in scara, corecte ca forme, cu citve mici observatii. Partea din fata a bechiei ar trebui sa fie mai groasa decit cea din spate, cam 0,7 mm in loc de 0,5 mm. La unele avioane, partea din spate avea un mic amortizor. Revile de esapament au racordul intre ele sub alta forma si pe ele ar trebui figurate silfoanele, acele racorduri elastice ce ajuta la montarea lor si la preluarea vibratiilor de la motor. Nu-i o problema, poate ar fi dat bine pentru macheta cu motorul la vedere. Din pacate, porthartul este incorect, prea scurt, iar pozitionarea lui, dupa instructiuni, cum am mai spus, este data eronata. [(1), (3)]. Cuita electrica este cu 1 mm mai lunga, dar nu-i problema.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 024.JPG
Jamba trenului de aterizare, rotile si voletii baii de aterizare sunt un regula, cu observatia ca aprtea de sus a jambei trenului este de forma hexagonala (nu hexagon!!!) iat trenul este figurat in pozitia relaxat, adica fara ca greutatea avionului sa apese pe amortizor.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 025.JPG
Coiful elicii si pala elicii.

La coif, in partea din spare este un inel, putin mai gros decit baza coifului. Aici trebuie mentionat ca IAR a avut mai multe forme de coif pentru elice, mai tuguiat, mai plat, mai cu gaura mica, mai cu gaura mare. In versiunea in limba romana a (2) gasiti citeva poze interesante.
In privinta palei elicii, drept sa va spun, m-am tot invirtit, m-am tot rasucit, am tot comparat, cu poze si desene, si ceva imi da cu virgula. Parca ar trebui o leaca mai torsionata si putin mai subtire la baza. Parerea mea.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: IAR 81 C_446 026.JPG

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 11 September 2013 - 04:15 PM


#62 Useril este offline   tibi22 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2771
  • Inregistrat: 27-July 08
  • Location:Sighisoara

Postat 12 September 2013 - 06:57 PM

Esti ca un profesor care corecteaza o teza! :-) Dupa cum am mai spus de mai multe ori, eu sunt fericit ca am reusit sa cumpar in sfirsit un kit IAR 81 chiar si daca este de rasina si acest material din urma nu este printre favoritele mele. Dar de dragul acestui avion misterios mi-am zis da " te vreau chiar si de rasina!"
Micile detalii sau forme de care scrii nu sunt neaparat greseli ale proiectantului machetei. Poate la proiectare a fost necesar si de o cale de compromis... Dar nici nu ma intereseaza exactitatea machetei la micrometru! Pentru mine este important sa am o macheta care arata ca un IAR 81 si sa fie in vitrina. Punct! :-)

Astept cu nerabdare sa te vad vopsind macheta!
Salutari, Tiberius!

#63 Useril este offline   mamutel 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1317
  • Inregistrat: 15-August 07

Postat 12 September 2013 - 07:23 PM

Eu chiar ma bucur ca aceasta macheta are parte de o critica constructiva. Poate la urmatorul IAR vom putea integra multe din observatii. Eu as fi vrut sa putem adauga un plan printat la scara dar ... Spor la munca in continuare.

Aceasta postare a fost editata de mamutel: 12 September 2013 - 07:25 PM


#64 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12663
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 13 September 2013 - 07:58 AM

Cele scrise mai sus nu trebuie luate ca si critici, ci ca observatii. Nu vinez greseli, este, asa cum se face si prin alte parti, o recenzie, cu planul in mina. Intr-adevar "greselile" sunt minore si se pot corecta usor.

#65 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12663
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 22 September 2013 - 03:20 PM

Am vopsit cilindrii motorului, batiul si cutia reductorului.
In poze, partea de sus a cilindrilor se vede mai intunecata, iar cea de jos mai luminoasa, parca ar fi vorba de doua metale diferite. Totul nu este decit o iluzie optica, cilindrii sunt facuti in intregime din acelasi metal, doar ca, in partea de sus, aripioarele de racire fiind mai lungi, nu lasa sa patrunda lumina, de aceea acea zona pare mai intunecata. Am incercat sa simulez asta folosind doua culori, MM1404 Titanium in partea de sus si 1403 Magnesium jos. In poza nu se vede prea bine, dar pe viu efectul se observa. Batiul a fost vopsit in MM1781, aluminiu, iar cutia reductorului in MM2115. Nu am gasit pe nicaieri o culoare clara, asa ca din mai multe vazute pe net, am ales-o pe aceasta. O usoara spalare cu Grime, a creat umbrele necesare.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 028.JPG
Imagine atasata: IAR 81 C_446 029.JPG
Am pus si firele, sirma de cupru de 0,18 mm, izolata cu matase, de culoare deschisa, pentru a fi cit de cit vizibila. Si aici am gasit deiferite culori, ba la unele motoare firele bujielor erau ligate de teava prin care trece culbutorul.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 030.JPG

#66 Useril este offline   tibi22 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2771
  • Inregistrat: 27-July 08
  • Location:Sighisoara

Postat 23 September 2013 - 10:23 AM

Buna Alexandru,

Motorul arata bine dar va mai trebuii sa tragi fire pentru bujii. La toate fotografiile pe care le-am vazut fiecare cilindru are un fir in fata si unul in spate.

Toate cele bune!
Tibi

#67 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12663
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 23 September 2013 - 06:18 PM

Sunt puse firele si la bujiile din spate, daca te uiti atent, la cilindrul de sus se vede putin, dar ele sunt duse, nu in fata, ci la un alt inel colector, plasat in spate, iar intre cele doua inele este o legatura, care, inca, nu este figurata. O sa pun si acea legatura dupa ce montez tevile pentru culbutori. Am taiat deja acele de seringa, 28 de bucati, o nimica toata acolo! :whistle:

#68 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 23 September 2013 - 07:08 PM

Alexandru
Cred ca Tibi s-a referit la altceva, respectiv ca fiecare cilindru ar trebui sa aiba cate doua fire, unul pe "fața" cilindrului, celalalt pe "spatele" lui, cu prindere sus.

Urmareste te rog corespondenta punctelor de culoare din desenul de mai jos.
Imagine atasata: 63888-1200.jpg
Rosu la rosu si albastru la albastru, si asta doar pentru primul rand de cilindri.

#69 Useril este offline   tibi22 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2771
  • Inregistrat: 27-July 08
  • Location:Sighisoara

Postat 23 September 2013 - 08:10 PM

Fotografii si schitze clare sunt in cartea lui RaduB, pagina 99, 102 si 103.

#70 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12663
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 24 September 2013 - 12:58 PM

Ups!! :blink: Vezi ce inseamna neatenstii cuplata cu o a stii ceva?? Cum masinile, ca eu tot nu am masina, au o singura bujie pe cilindru, nu mi-am mai pus problema ca in acest caz ar putea fi altfel, dar nici nu am fost atent la poze, si am destule, sa numar firele. Da' imi parea mie cam cheala treaba, dar nu stiam de ce! :wacko: Multumiri pentru atentionare! :drinks:
Am reusit sa pun cele 28 de tevi pentru culbutori si firele la bujii, toate, de data asta! :-P .
Imagine atasata: IAR 81 C_446 031.JPG
Imagine atasata: IAR 81 C_446 032.JPG
Am folosit ace de seringa, diametru 0,35 mm. Am practicat gauri in batiu, zona e generoasa, cu inclinatia corespunzatoare fiecari tevi, apoi am introdus acele de seringa, dupa care le-am lipit in pozitie. Mai urmeaza o usoare incarcare, la baza, cu putin aracet, atit la fire cit si la tije, dupa care mici retusuri si ....punem benzina??? :whistle:

#71 Useril este offline   tibi22 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2771
  • Inregistrat: 27-July 08
  • Location:Sighisoara

Postat 24 September 2013 - 01:44 PM

Asa nenea! :friends:

#72 Useril este offline   RocknRolla 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1050
  • Inregistrat: 15-February 13
  • Location:Bucuresti

Postat 24 September 2013 - 03:01 PM

Mmmm...sexy radial intr-adevar...:give_rose:

Acele ala de seringa ajuta mult fata de PE-urile standard.

#73 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12663
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 25 September 2013 - 03:11 PM

In faza de montare a tevilor de admisie si esapament, am ajuns intr-un "impas", ca sa zic asa. In aceasta zona, instructiunile sunt putin neclare. Pe de o parte, ea vine de la faptul ca s-a strecurat o greseala la pasul 19, in sensul ca in loc de peisa 58 si 59 apare scris 58 de doua ori, adica R58 goes to back cilinder e scris de doua ori. Apoi, cred ca ar trebui specificat ce se intelege prin cilindrul din fata si cilindrul din spate, adica "botezarea" lor este functie de motorul in sine, sau functie de cum e vazut in desenul de montare??? Piesele R 58 si R 58 nu sunt delimitate clar pe desenul "de inventar", nu prea se stie care e 58 si care 59, trebuie sa deduci, din pozitia altor elemente din desen, care este 58 si care 59, iar pentru piesa 58 trebuie specificat locul pe unde sa taie de pe "culee".
Imagine atasata: IAR 81 C_446 033.JPG
De asemenea, la pisea R4 si la la motor trebuie spoecificat clar care este "sus" si care "jos".
Imagine atasata: IAR 81 C_446 034.JPG
Normal, luate logic, si prin incercari, cele de mai sus, pina la urma, se deduc, se lamuresc, dar niste instructiuni de montare trebuie sa fie clare, fara ambiguitati. Luati cele de mai sus ca pe niste observatii de care sa se tina cont la viitoarele editii, sau corectarea celor nevindute inca.

#74 Useril este offline   Catta 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 300
  • Inregistrat: 24-January 12
  • Location:Brasov
  • Interests:Tehnică militară īn special Aviatie, īn particular cu īnsemne romānești și pentru simțul estetic cu elice daca se poate.
    Fotografie.

Postat 26 September 2013 - 03:12 PM

Pai cine o sa mai citeasca instructiunile alea cand o sa fie gata topicul asta? Stai nenicule in fata PC ului si le iei de-a gata. Spor in continuare.

#75 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12663
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 27 September 2013 - 03:39 PM

Aceeasi observatie si in privinta tevilor de esapament
Imagine atasata: IAR 81 C_446 035.JPG
Cam asa arata gata. Tevile de esapament sunt puse provizoriu, iar cele de dedesupt nu sunt montate
Imagine atasata: IAR 81 C_446 036.JPG
Imagine atasata: IAR 81 C_446 037.JPG
Imagine atasata: IAR 81 C_446 038.JPG
Nu mi-au iesit mie treburile cum am vrut, a mai tremurat mina, am mai dat pe alaturi.
O greseala am facut, in etapa de montare, anume, sirmele pentru bujii trebuiau montate ultimile, dupa montarea tevilor pentru culbutori, dupa incarcarea bazei acestor tevi si cupa vopsirea lor cu acea dungulita neagra, altfel cam incurca operatiunile mai sus enumerate.

#76 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12663
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 29 September 2013 - 04:27 PM

In privinta tabloului de bord, realizat din fotoincizii, trebuie facute citeva observatii. Cum spuneam mai sus, pozitionarea aparaturii de bord este corecta pentru tipul de avioane ales spre inmatriculare. Problema e ca, aparatele nu erau puse peste plansa de bord, adica ca la Bf 109, de exemplu, ci in spatele plansei de bord, ca la a P 47, de exemplu, cu alte cuvinte, ramele cadranelor nu se vad, ci numai suruburile de prindere, ca atare plansa de bord, piesele PE 15 si PE 16, trebuia sa fie plata, fara acele cercuri din jurul gaurilor. Poate pe viitor se va tine seama de aceasta observatie. Oricum, nu are rost sa corectez, ar fi destul de dificil si cu rezultant incerd, daca nu chiar riscant!!
Imagine atasata: IAR 81 C_446 039.JPG
Apoi, dupa cum se stie, pansa de bord are o forma mai speciala: una centrala vericala, si doua laterale, inclinate inspre botul avionului. Cele dou parti laterale sunt prinse pe o rama care, la rindul, ei este prinsa pe plansa orizontala, piesa PE 19 in kit, si de partea din fata a fuselajului, prin citeva bare. In partea de sus a acestei rame este fixat colimatorul. In kit, cele doua laterale sunt date intr-o singura piesa, PE 16, fara acea gaura existenta intre ele (vezi foto chenar rosu). Tot pe aceasta piesa mai este o excrescenta (vezi foto "????" ) care nu exisita in realitate. Ca atare, am purces la corectia piesei PE 16.
In primul rind, am acoperit cu o banda de scoci de calitate (Tamyia sau 3M), transparenta, fata piesei PE 16, am presat-o bine sa adere la piesa, apoi cu un cater ascutit am decupat dupa conturul figurat cu rosu in poza de mai sus.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 040.JPG
Cind se decupeaza scociul, trebuie lasta o margine destul de generoasa pe linga conturul piesei, margine ce va asigura o etanseitatea perfecta la clorura ferica.
Pe partea din spare a piesei PE 16 se va lipi o alta banda ce scoci, avind in vedere ca banda sa acopere integral piesa si sa adere perfect la cealalta parte a bezii de scoci,pentru a asigura o etanseizare perfecta.
Piesa astfel preparata se pune sa pluteasca intr-o baie de clorura ferica, incalzita putin ( 35 - 40 grade), pentru a accelera procesul. Cam in 30 - 45 de minute procesul de corodere se incheie. Dupa corodare am indepartat si acel "mot", piesa PE 16 aratind la final asa.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 041.JPG
Daca nu ma impiedica la monatrea desenelor cadranelor, componentele TF1 si PP1, voi lipi cu cositor piesa PE 15 de piesa PE 16, in caz contrar voi folosi superglue, dupa montarea componentelor TF1 si PP1.
Clorura ferica se poate cumpara de la magazinele unde se vind componente electronice.

#77 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12663
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 01 October 2013 - 03:16 PM

In vederea pregatirii unei prime sesiuni de vopsire, am lipit piesele din PE pe interiorul fuselajului. Nu prea mi-e clar daca acestea erau in "natur", adica metalice, "aluminiu", sau aveau culoarea interiorului cocpitului, care si ea este cam neclara. De asemenea, tevariile erau in "natur" sau vopsite in culoarea cocpitului sau alta culoare??? Pina una alta am sa iau de bune indicatiile din instructiunile de vopsire si ce a facut Cipoaca.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 042.JPG
In mod normal piesa PE18 nu trebuia sa fie pusa, dar am montat-o asa, de amorul unui detaliu in zona. In schimb se vor monta cele doua noi detalii ce ar fi trebuit figurate in kit.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 043.JPG
De asemenea, manetele de gaze si pentru comandarea grupului de filtre DBU, nu se monteaza direct pe ramforsarile interioare, ci pe niste placi metalice prinse intre aceste ramforsati ce, zic eu, la aceasta scara, era bine sa fie figurate in placa de PE.

#78 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12663
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 05 October 2013 - 09:39 AM

Am mai lucrat citeva detalii din cocpit, anume cutia cu sigurante automate si manetele selectorului hidraulic NACA, selector hidraulic tren si selector hidraulic flapsuri, acestea din urma plasate la nivelul podelei, una pe partea dreapta si, respectiv, doua pe partea stinga. Ele sunt defapt facute dintr-un suport de tabla, partea prapezoidala de jos, si maneta cu actionarea in sine, partea de sus. Mult mai bine aratau din PE si rasina, pacat ca nu au fost realizate, sunt detalii mari, vizibile la fel ca si celelalte manete din cocpit.
Imagine atasata: IAR 81 C_446 044.JPG

#79 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12663
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 09 October 2013 - 07:02 PM

Am mai muncit la ceva detalii.
E vorba e capacul din interiorul fuselajului unde pe partea opusa este trapa pentru mina, tabla e cupru de 0,09 mm
Imagine atasata: IAR 81 C_446 053.JPG
Pompa de injectie manuala si suportul ei, stiren si tabla de cupru 0,09 mm
Imagine atasata: IAR 81 C_446 046.JPG
De la stinga la dreapta: comanda magnetourilor, contorul de munitie pentru tunul Mauser si controlul pasului elicii
Imagine atasata: IAR 81 C_446 049.JPG
Cum spuneam mai sus, cutia pentru harti este realizata gresit iar plasarea ei este de asemenea eronata. Am facut alta folosind tabla de cupru de 0,09 mm.
Prima data am facut un sablon, din stiren, cu dimesniunile de 7x5x0,75 mm, peste care am indoit tabla
Imagine atasata: IAR 81 C_446 050.JPG
Am dat gaura centrala si am pilit semirotund partea superioara
Imagine atasata: IAR 81 C_446 051.JPG
La final arata asa. In dreapta este selectorul pneumatic pentru mitraliere si selectorul penumatic pentru treen. Primul ar trebui sa fie in dublu exemplar, cele doua selectoare fiind montate una peste alta, dar...
Imagine atasata: IAR 81 C_446 052.JPG

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 09 October 2013 - 07:03 PM


#80 Useril este offline   AdiP 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2390
  • Inregistrat: 29-February 08
  • Location:Turda
  • Interests:Anything that fly, crawl or float in WW 2

Postat 09 October 2013 - 08:18 PM

Imi place mult ceea ce vad in imagini; un mare BRAVO din partea mea.
:clapping:
De-abia astept sa vad totul plasat in carlinga si apoi o vopsire pe masura.
Spor sa ai Alexandru !

Arata acest topic


  • 14 Pagini +
  • « Prima
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi