IAR 81 C, nr 446
#102
Postat 06 November 2013 - 02:19 PM
Iata mai jos, cu acceptiunea lui Radub de a pune pe forum poze din cartea lui, multumiri, imaginea de la pag 128 din (1) ce se refera la centuri:
Care capat vine prins de scaun, 2, cum se indica in instructiuni sau 1 ?? Logic, nu vad cum s-ar prinde de scaun capatul 2, si care ar fi atunci rostul acelor gauri?? La ce foloseste acel Locking clip, ce blocheaza el?
Dupa parerea mea, capatul 1 se prinde de scaun, asa cum capatul similar de la centurile de umar se prinde pe tetiera, mai ramine de lamurit cum se inchideau aceste centuri. La ce foloseau acele gauri??
Pina una alta, gresit sau nu, am sa prind capatul 1 de scaun, raminind liber capatul 2.
#104
Postat 06 November 2013 - 04:14 PM
Multumiri!
Bun, sa revenim.
Una din cele trei sine pe care culiseaza cupola si cele doua piese de prindere de fuselaj, sub parbriz. Ac de seringa de 0,5 si tabla de alama de 0,14.
Asa arata prinse pe fuselaj
Colimatorul
Cele doua "lanterne" de pe lateralele fuselajului, ce lumineaza bordul. Stiren de 0,5 mm si fir de cupru izolat cu matase.
Lateralele fuselajului, inainte de asamblare arata cam asa.
#106
Postat 09 November 2013 - 05:03 PM
Se vede si in pozele de mai sus.
Am inchis fuselajul, din pacate cu ceva probleme. Daca pe partea de sus, linile de panou s-au umbucat bine,
pe partea de jos au aparut decalaje.
Se poate rezolva, din pacate in zona sunt multe detalii, nituri, ceea ce imi va da ceva de lucru.
Tibii mi-a dat un sfat pentru montarea pieselor R 4, R 6 si PE 33, multumiri, a fost de real folos.
Pe o bucata de comatex am lipit o bucata de stiren cu grosimea de 0,7 mm, adica cit trebuie sa iasa piesa R4 in afara capotei motorului. Am trasat apoi doua cercuri concentrice, unul cu diametrul de 12 mm si unul cu dimetrul diametrul egal cu diametrul "interior" al piesei R6. Am decupat apoi cercul cu diametrul de 12 mm.
Cupola am lipit-o, cu patafix, exact pe conturul cercului mare.
In centrul cercului am facut o gaura, apoi, cu ajutorul unei scobitori, am fixat piera R 4, exact in centrul cercului. Asa totul este centrat si sta la locul lui nemiscat.
Pentru ca piesele PE 33 erau in realitate rotunde, le-am refacut din sirma de cupru cu diametrul de 0,4 mm, indoita in forma corespunzatoare.
Asa arata dupa ce le-am lipit si ajustat unde a fost nevoie.
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 21 January 2014 - 04:09 PM
#108
Postat 10 November 2013 - 10:00 AM
Nu, nu uit de acel sant, cum spuneam mai sus, am trei ace de seringa, unul pentru coama. Am vrut sa-l fac inainte, dar fuselajul era putin deformat, de chestii de rasina, mai lucreaza in timp, asa ca o sa-l fac cit de curind, cind o sa finisez fuselajul, ca si acea intaritura, imediat dupa ce incepe "cocoasa", in spatele tetierei.
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 10 November 2013 - 10:00 AM
#109
Postat 10 November 2013 - 07:47 PM
Aveți dreptate, mi-a "scăpat" faza cu cele trei ace. Scuze!
In schimb aveți o alta problema pe care nu am remarcat-o inițial. O sa pun un desen:
In configurația asta cupola este imposibil de deschis \ închis! Din nefericire nu prea aveți ce face \ modifica fără intervenții majore asupra fuzelajului
Scuze inca o data.
Cu stima..
#110
Postat 11 November 2013 - 09:43 AM
Observatia e pertinenta, dar...asta e, nu vad cu s-ar corecta fara sa se strice alte detalii.
#112
Postat 12 November 2013 - 12:03 AM
Acum am cam împușcat doi iepurii dintr-un foc! (în legătura cu forma "ciudata a șanțului superior al cupolei)
Metoda asta cu ciocanul (și pana sau ic-ul) este dificil de realizat în cazul lui Z-mare. I-ar cam trebui după aceea o căciulă noua. Grrrr adică cupolă.
Cu stima.
PS: Z-mare ați primit mailul meu? Daca da, va rog s-al ignorați (sau poate nu)
Tot ce am scris este ficțiune și nu are legătura cu realitatea. Orice coincidenta sau asemănare cu metode de lucru și personaje este doar întâmplatoare! (Parcă asa scrie la sfârșitul unui film american...)
#113
Postat 17 November 2013 - 07:51 PM
In primul rind, am incercat sa dau calei un profil cit mai apropiat de cel real. Pentru aceasta am taiat niste straifuri din plastic de 0,25 mm, carora, la una din margini, am cautat sa dau un profil curb, dupa ce acea margine a fost degrosata progresiv spre capat.
Apoi am profilat peretii laterali dinspre fuselaj, astfel incit acestia sa fie cit mai aproape de forma dorita, dupa care am lipit, pe peretii baii, acele straifuri de plastic, putin mai maici decit inaltimea calei pentru a realiza acel "umar" ce inconjoara marginea calei trenului si pe care se sprijina voletii trenului de aterizare. A iesit cam asa ceva
Nu este exact ce trebuie sa fie, ar trebui turnata o alta matrita pentru asta, dar oricum e mai aproape de adevar.
Pe partea din fuselaj a calei, am lipit o fise de stiren de 0,13 mm grosime, pentru a masca gaurile care in mod normal nu trenuie sa se vada.
Am marit desenul din (1) la scara pentru a obine un sablon necesar practicarii gaurii pentru "lacatul" ce blocheaza trenul in pozitia ridicat. Aceasta gaura este "pina in fund la taxatoare", dar eu i-am lasat, totusi, totusi, un fund.
Gaurile arata cam asa
Din acelasi desen ridicat la scara, am decupat un sablon pentru carenajul ce acopera mecanismul verinului trenului de aterizare.
Asa arata carenajul la final
Pina aici, totul arata cam asa
Ajuns aici trebuie sa fac un comentariu. In cartea lui Radu, The I.A.R. 80 & I.A.R. 81, Airframe, Sistems& Equipment, foto de mai jos
se vede ca nervura 12 vine exact in pozitia unde este situata intaritura din poza de mai sus. Ori, carenajul vine pus peste aceasta nervura, deci nu vad ce rost are ca intaritura sa treaca si peste carenaj, nu foloeste la intarit nimic, asa ca m-am limita sa duc intaritura doar pina in dreptul carenajului, desi in desenele din notitele tehnice aceasta banda trece si peste carenaj. Precizarile si comentariile sunt bine venite.
De asemenea, in acelasi desen, pus mai jos, se vede ca baia trenului nu este dintr-o singura tabla, ci din trei, imbinate peste nervurile aripii.
Acest lucru se vede si in desenele din (1), pag. 36, stinga jos. Numai ca eu cred ca prinderea acestor table pe nervuri a fost intarita cu benzi metalice, asa ca le-am figurat. Precizarile si comentariile sunt bine venite.
baia trenului, in aceasta zona arata cam asa:
O precizare: in urma figurariii carenajului, de pe aripa trebui indepartat "motul" 1, unde venea prins verinul, iar acesta din urma va trebui lungit putin cu o bucata de stiren cilindrica, de acelasi diametru cu verinul.
Mai este de montat un profil de intaritura, dar asta vine dupa montarea aripii pe fuselaj
Am montat si ampenajul vertical si aici a aparut o problema care nu prea stiu cum sa o rezolv.
Dupa cum se vede, desi unghiul dintre "cocoasa" si ampenajul vertical este corect, iar acel unghi de 90 este si el OK, linia unde vine cirma nu este corecta, ea nu cade vertical, ci are o mica inclinare, dovedita si de unghiul dintre acea linie si prelungirea ramforsarii, unghi care nu este corect. Daca ridic din spate ampenajul vertical, se modifica unghiul dintre coama si ampenaj. Nu inteleg unde este greseala...
#114
Postat 17 November 2013 - 10:06 PM
Superb pana aici doar ca....
Cu coada chiar nu va pot ajuta. Problema este foarte grava, o sa va trebuiască niște chirurgie plastica... sigur.
Cu stima.
Edit: modificat ultimul desen, am postat o versiune greșita, scuze!!!
Aceasta postare a fost editata de Asgard: 17 November 2013 - 10:33 PM
#116
Postat 18 November 2013 - 10:25 AM
In privinta nervurilor s-ar putea sa ai dreptate, logic ar merge si fara intaritura, eu ma gindeam la vibratii. Oricum, nu am vazut clar in poze asa ceva, ci doar niste umbre care pot fi orice. Alea ramin asa, de frumusetea detaliului, chira daca nu este asa.
Mltumesc pentru observatii.
La coada am dezlegat "misterul", unghiul dintre coama si directie a fost masurat gresit, m-am prins aseara pe la 11. Acel unghi nu este corect, asa cum ai aratat si tu, cu alte cuvinte trebuie sa dezlipesc coada si sa o ridic putin din spate, unde voi introduce un mic ic.
Problema e, stie cineva cum pot dezlipi o lipitura cu superglue? Se dizolva cu ceva, cedeaza la ceva?? Exclus caldura! Daca nu, dau cu solutie de cutitirol!
#117
Postat 18 November 2013 - 05:12 PM
Asguard, poza e cam mica, acolo e clar ca sunt niste unghiuri si nu curbe, desi in desenele din (1) si (3) par a fi curbe, dar nu cred ca cea tabla sa urce pe ramforsare, care in partea de sus e curba, pina la urma nu ar fi decit o complicatie inutila.
#118
Postat 18 November 2013 - 09:26 PM
Din cauza formei complexe a casetei și a găurilor din ea cât și a faptului ca este confecționată din doua bucăți (eu m-as hazarda în a spune ca din trei) au trebuit sa o asambleze mai întâi la rece ca sa zic asa și după aceea pe avion. Cum sudura în aluminiu iese din discuție singura varianta rămâne prin nituri. Îmbinarea cap la cap prin nituire a doua table implica existenta a celei de a treia piese, în cazul nostru o platbanda. Iar aceasta, nu are nici o legătura cu faptul ca acolo exista o nervura de aripa, pentru-ca caseta nu era prinsa de aceasta, cel putin nu o îmbinare rigida prin nituri. In plus caseta este întărita și pe margini deci clar ca era întărita dintr-un motiv. acela de a putea fi demontata în cazul unor intervenții la aripa.
"dar nu cred ca cea tabla sa urce pe ramforsare, care in partea de sus e curba, pina la urma nu ar fi decit o complicatie inutila."
Nu este deloc o complicație inutila. Poate întărea din lateral ranforsarea casetei împotriva vibrațiilor pe care le provoca aerul când trenul era scos (asta am cam aruncat-o la nimereala, ca nu am tunel aerodinamic sa verific) Totuși mi se pare anormal sa deseneze aceea îndoitura pe acest capac după ce sau chinuit sa deseneze atâtea curburi pe aceste capace care sunt reale. Straniu, dar trebuie investigat. Daca puteți, faceți acest capac cu aceasta îndoitura dar nu pana sus cum am figurat eu în desen ci mai jos de buza ranforsări casetei și nu curbata ci drept cam cum este în desenul original. Sa vedem cam ce se întâmpla acolo. Este păcat sa irosim o oportunitate în a afla misterele băii trenului. Daca nu o faceți dvs sigur o va face altcineva, pentru-ca semnul de întrebare rămâne. Mai ales acum ca am abordat subiectul asta.
"Cu coada chiar nu va pot ajuta. Problema este foarte grava, o sa va trebuiască niște chirurgie plastica... sigur." Eu am spus asta la "vrajeala" pentru-ca am fost SIGUR ca o sa va dați seama unde este eroarea. Sper ca nu v-am supărat.
Cu stima.
PS: Va dați seama ca noi vorbim acum despre desenul bai trenului de aterizare "lung" și nu "scurt", nu?
Edit; M-am chinuit aproape o ora sa postez, îmi dădea eroare 501 sau ceva de genu...
Aceasta postare a fost editata de Asgard: 18 November 2013 - 09:29 PM
#119
Postat 18 November 2013 - 11:33 PM
Cam ai de lupta cu acest IAR???
Imi place ce ai facut pana acum, succes pe mai departe iti doresc.
Doresc sa iti atrag atentia putin asupra bai trenului de aterizare. Am facut un mic desen cu sectiunile in dreptul celor 5 coaste din aripa care vin acoperite cu tabla. Sectiunile sunt facute pur informativ si nu la vreo scara sau respectand anumite dimensiuni, deci privestele informativ. De asemenea aceste sectiuni le poti observa in cartea lui Rabu la pagina 89, poza de sus din manualul tehnic.
@ Asgard: in desenul pe care l-ai postat cu invelisul din baia trenului acea linie care ai indicat-o cu sageata este o linie de indoire si astfel rezulta doua planuri cu unghiuri diferite.
Edit: Sagetile de "conectare" albastre le-ai trasat relativ corect. insa cele verzi sunt total gresite. In acest desen (chiar si in planurile publicate pana acum din manualul tehnic) lipseste o alta componenta a invelisului baii si anume invelisul lateral din cavitatea circulara. Deci acele sageti verzi fac imbinarea cu acest invelis circular.
Aceasta postare a fost editata de Mgc151184: 19 November 2013 - 12:27 AM
#120
Postat 19 November 2013 - 01:36 AM
Chiar nu vad care este problema cu săgețile verzi. Capacul circular de care pomeneați începe după ranforsarea casetei...
Am scris ca am o nedumerire (despre îndoitura capacului, vorbesc) pentru-ca nimeni nu a spus nimic de ea, și nu ca eu nu as fi știut ce e. Un alt motiv a fost ca "s-al pun la colt pe Z-mare" Dar asta nu este DELOC important!!!
Important este sa știm odată pentru totdeauna ce este în baia trenului de aterizare.
Sper sa nu fi fost înțeles rău. Ma repet nu am nimic cu nimeni este felul meu de a ma exprima!!! Acuma ca mai și greșesc, va rog sa ma iertați.
Cu stima