Povestea pe care doream sa o spun priveste un Ar 196 A2, imbarcat pe
Admiral Hipper, poveste pe care s-ar putea sa o stiti.
In 08 aprilie 1940, in largul coastelor Norvegiei are loc celebrul duel, complet disproportionat ca putere, dintre
Admiral Hipper si distrugatorul
HMS Glow Worm. In urma acestui episod, nava germana se alege cu un cucui serios, in timp ce distrugatorul britanic se rupe si se scufunda.Nu insist asupra detaliilor, nu priveste subiectul topicului.
Inainte de a incepe lupta, unul din cele doua(cel putin unul, dupa unele surse)aparate Ar 196 A2 de la bordul crucisatorului german, a fost lansat de pe catapulta. Datorita desfasurarii ulterioare ale evenimentelor, pare ca si datorita marii agitate, avionul ramane fara combustibil si amerizeaza intr-unul dintre fiordurile norvegiene.
Era vorba despre Ar 196 A2 cu
werk nr. 0044 avind echipaj pe Oblt Techam si observator Lt. Polzin.
Avionul a fost capturat si remorcat in Kristiansund si andocat in portul Vågen in vederea vopsirii cu marcaje nationale norvegiene, iar echipajul luat prizonier.
Era vorba despre T3+AH .Aceasi inmatriculare apare si pe un Ar.196 A2 de la bordul lui Scarnhorst deci se prea poate ca acest avion sa fi fost folosit la bordul ambelor nave.
Potrivit sursei
http://www.marinearchiv.de ,aparatul era proaspat revopsit (in fotografia de pe Bundersarchiv, luata la bordul lui Hipper). In aprilie 1940,potrivit aceleasi surse, Hipper avea la bord trei aparate Ar 196, anume 6W+AN (w.nr.0044) – 6W+BN (w.nr.0043) – 6W+CN (w.nr.0045). Din fotografia atasata, se vede destul de clar vechea inmatriculare( cel putin un
W ) pe sub noul indicativ T3+AH.
Avind in vedere deteriorarea rapida a situatiei din Norvegia, s-a decis ca Ar 196 A2 impreuna cu doua RN Walrus si un hidro MF11 norvegian sa zboare, in convoi, spre baza aeriana de la Sullom Voe in insulele Shetland.
Pe 18 aprile 1940, la orele 03,30 a.m. in apropiere de Orkney, pilotii de pe Gloster Gladiator cu baza la Scapa Flow, au interpretat gresit situatia, crezind ca Ar 196 si MF 11 ataca cele doua Walrus-uri britanice, si au intervenit.Pana sa se lamureasca despre ce este vorba, MF-ul norvegian a fost doborat, dar echipajul a scapat nevatamat.
Ar 196 a amerizat intreg si in zilele urmatoare a fost predat pentru inspectare si evaluari catre Marine Aircraft Experimental Establishment (M.A.E.E.) - Helensburgh ( zboruri de comparatie cu hidroavionul Blackburn Roc, prototip testat prima data in decembrie 1939).
Verificand, inspectorii au descoperit pe cadrele fuselajului , stantat,
8.9.1939 si
werk nr. 0044
Oricum, pe 26.04.1940, in timpul unui zbor de evaluare, Ar.196 A2 s-a prabusit in apropiere de Gareloch si a fost pierdut definitiv.
pozele
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 06 August 2013 - 12:05 PM