IAR-81C 1/72 Amodel
#82
Postat 22 January 2014 - 08:17 PM
Azi spre exemplu am astupat (din nou) toate niturile de pe fuselajul posterior. le facusem cam in graba (d'aia nici nu le-am mai pozat)
Casca am facut-o din banda de mascare...o sa incerc alta, ca asteia i-am cam gresit "geometria"
Intre timp, am incercat muulte feluri de folie din aluminiu. Prea subtire, se sfasia la nituire. Prea groasa, dadea prost pe avion. In final am gasit una din care am o rola de N metri.
Am montat "rotitza" lui Radub, cea cu pasul de .75mm . Am incercat si alta cu acelasi pas, de la agama, dar aia fiind mai groasa, niturile ies butucanoase. Am tras cinteva linii dupa care am taiat fasia .
Proba pe un alt fuselaj, lipita cu aracet. O sa testez si alte variante.
E musai sa vad cum rezista la mascarea inelului galben. In cazul unui nefericit accident, poate iesi un dezastru daca se desface la final:)
#83
Postat 22 January 2014 - 09:35 PM
Versiunea 2 de nituri, nici asta prea pe gustul meu.
Am descoperit insa o solutie mult mai usoara de astupat gauri mici, fatza de mr.Surfacer ( de altfel, formidabil)
Primerul alb pentru aerograf de la Revell. Se usuca mult mai repede iar aplicat cu pensula peste liniile vechi de nituri, le astupa mai bine pentru ca nu pare a se contracta la uscare asa mult ca surfacerul. Me likes it!
#87
Postat 23 January 2014 - 08:39 AM
Acele linii de nituri marcate pe desen cu galben, apar in unele planuri, nu apar in altele. Din axonometrii si acele sectiuni excelente aparute in Modelimul anilor 80 (postate si la noi in sectiunea Walkaround IAR-80) acolo apar pe dedesupt niste inele "intermediare", nu atit de masive ca cele din dreptul liniilor marcate cu verde. Deci e posibil sa se reflecte asta si la exterior cu un rind de nituri. In poze, nu am putut remarca prezenta lor, dar si celelalte (exceptind cele de pe platbanda) sint extrem de greu vizibile.
Exemplu aceasta poza unde nici cele din dreptul cockpitului nu sunt vizibile dar pe platbanda si inelul mutat pe interior, se vad bine:
De asemenea multumesc pentru "vigilenta". Sunt o persoana destul de comoda, asa ca am uneori tendinta de a "taia coltzuri", pentru care mai tarziu regret. Asa ca voi reveni cu varianta 3 de nituri :)
#88
Postat 23 January 2014 - 10:13 AM
Am pe masa un FW la care ma pregatisem cu scula de la RaduB cu tot sa fac nituri.
Lasand la o parte axonometriile, in poze nu prea se vad nituri.
E adevarat ca dau un aer hightech machetei si imi plac cand sunt date gata de rusi dar..... Nu cumva ajungem la umbre si lumini de dragul tehnicii.
Nituri tot o sa fac la un Tenzan indiferent de ce se vede in poze.
#89
Postat 23 January 2014 - 02:53 PM
Legat de mascarea platbandei, incearca sa maschezi cu banda din bucati pana la ea si zona aia mascheaz-o cu aracet sau gator glue (sau ceva solubil) pe care sa-l cureti ulterior cu apa . Zic si eu... ca nu am incercat.
Aceasta postare a fost editata de Catta: 23 January 2014 - 02:58 PM
#90
Postat 23 January 2014 - 07:40 PM
La pag.80 din cartea dl. Dan Antoniu (ediția franceza) este o poza foarte frumoasa și la o rezoluție foarte buna. Nu se vad nituri, cum dealtfel nici aici:
Si mai sunt. Pentru o macheta, mai ales 1:72 nu știu dacă este importanta chestia cu niturile, se schimba īn schimb situația cānd se face una la scara mare. Sa nu mai spun de-o replica!
Sa nu uitam ca tot ce sa tipărit, (pana acum) este pentru AVIONUL REAL și nu pentru a monta \ fabrica o macheta! Un aspect foarte important zic eu, care din nefericire este uitat de multi.
[persoanele de fata se exclud ]
Cu stima.
#92
Postat 23 January 2014 - 09:41 PM
Eu as zice ca textul din notita tehnica spune tot.
Pe machetuta vor ramane deci, eventual le voi estompa un pic fata de cele ale cadrelor principale; poate erau niste nituri mai mici :)
Am reusit inca doua mari hopuri azi:
Am lipit platbenzile (10 bucati) - doua mari jos, patru mai mici sus si cite doua "trapeze" mari in dreptul cockpitului si unele mai mici in fatza. Mai am una de pus pe burtica, dar numai dupa ce finisez imbinarea fuselaj - aripa.
Am incercat initial cu aracet (testors) dar nu parea prea sigur pe termen lung, asa ca am recurs la solutia finala , super-glue. Nu s-a lasat cu scurgeri...
Maine o sa incerc un primer peste ele, sa vad daca arata ok cu adevarat, caci asa stralucitoare imi cam pacalesc ochii maro.
Citeodata mi se par cam masive benzile astea, dar dupa aia ma uit la poza asta si ma linistesc- erau zdravene:
Al doilea hop e ca am lipit aripa in final, de fuselaj. Pe partea stinga, linga priza "noua" se afla un mic carenaj, pe care il voi finisa dint-o bucatica de plastic lipita deja in zona aia.
Acea gaura care apare in cala trenului, care folosea la lansatorul bombei, apare simetric si pe partea dreapta, nu?
#94
Postat 23 January 2014 - 10:01 PM
Oricum, alta modalitate de a prinde cadrele intermediare de invelis nu cred ca era la momentul ala (lipire, sudare etc), nici posibilitatea de a le avea ne-prinse deloc de invelis. Ce ar ramane?
#95
Postat 23 January 2014 - 10:17 PM
Trebuie ținut cont de faptul ca avionul trebuie sa fie foarte rezistent în plan orizontal. Profilul "OMEGA"" nu are o rezistenta mecanica mai mare ca un profil "dublu T" (acum ii zice "HEA" sau "IPE") sau profil tip"Z".
In schimb este bun la intarirea carcasei si este mai usor. In ziua de azi la structurile metalice profilul "HEA" este folosit la stâlpi pe când omega, la acoperiș iar "Z" la prinderea panourilor exterioare de tip sandwich (tristrat)
Cam la fel ca și la avionul nostru.
Cu stima.
Edit: corectat ortografia.
Later edit: Nu știu ce se întâmpla dar nu pot posta îmi da eroare; ba aceasta pagina nu este disponibila, ba eroare 505 server apash bla, bla, bla.
Aceasta postare a fost editata de Asgard: 23 January 2014 - 10:50 PM
#96
Postat 23 January 2014 - 10:55 PM
Mi-am amintit ca acum citiva ani am avut norocul sa stau linga un tatic al lui '80. PZL-24. Argintiu chiar.
Sint altfel de nituri pe el, dar structura ar trebui sa fie relativ aceeasi.
Mergind pe fir am gasit intr-o carte despre PZL-24 structura fuselajului. Din poza aia pare ca acele cadre intermediare nu ating invelisul fuselajului, fiind retrase un pic mai in interior. E foarte plauzibil deci ca si la IAR-80 sa fie aceeasi situatie, respectiv acele cadre sa nu aiba corespondent la exterior.
Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 23 January 2014 - 10:56 PM
#97
Postat 23 January 2014 - 11:14 PM
Mammmma ce asemănare!! Daca nu īmi spuneați și nu era scris, īl confundam sigur cu ala de "80"!!! Cel putin credeam ca e al prototipului, dar cred ca prototipul era cam asa, sau nu?
Oricum este o foarte buna baza de plecare la ceea ce nu se știe despre 80.
Mulțumesc enorm!!! Acum o sa ma apuc sa caut tot ce găsesc despre fuselajul posterior de PZL24. Cel putin asa ma apropii un pic mai mult de prototipul 80-ului.
Cred ca am scris pe undeva ca as vrea tare mult sa reușesc sa desenez primul prototip de 80 cel original cu motor Junkers Jumo.
Multumesc īncă o data!
Cu stima.
PS: Pe mine unul notița tehnica a 80-lui mi se pare tare lipsita de īnțeles și mai ales plina de greșeli, tăieturi corecturi, etc.
Poate ca nu ma credeți dl. Radu dar sa știți ca aveți tot respectul meu. Eu ma mir cum de ați reușit sa īnțelegeți cāte ceva de prin aceasta notiță. Sincer!!!
#98
Postat 23 January 2014 - 11:25 PM
Presimt ca e doar inceputul ca capota asta :( Voletii mai trebuie detaliati nitel, plus ca degajarea aia pentru tevile principale de esapament in realitate nu era patratoasa, ci mai lina.