In general, dotarea cu vehicule militare a Regia Esercito este un subiect destul de putin dezbatut, din punctul de vedere al kiturilor aflate acum pe piata (in vanzare sau in proiect).
Masinile folosite de armata italiana in perioada celui de-al Doilea Razboi Mondial sau inainte de inceperea lui, constituie un amalgam destul de pitoresc prin denumirea producatorilor dar mai ales, prin design. La acest capitol, tractoarele de artilerie fac o nota aparte (alaturi de vehiculele destinate transportului general). Breda, alaturi de SPA ori de Pavesi, reprezinta ,dupa parerea mea, cireasa de pe tort in colectia oricarui iubitor de asemenea masinarii.
Si datorita faptului ca "tema" este destul de putin dezbatuta din partea producatorilor de kituri(asa cum am mai spus), orice aparitie este bine primita.
De data aceasta este o aparitie romaneasca, pusa in scena de catre cei de la FanKit Models, cu acest FKM 35008 ce reprezinta un tractor greu de artilerie Breda 41.
Singurele alternative in scara 1/35, ar fi produsele italienilor de la Criel Models sau (defunctei) Historica Production pastorita de Renzo Baracco, care reprezinta tipul Breda 32.Oricum aceste kituri sunt practic imposibil de gasit pe piata.
In viata reala: Breda 40,s-a născut din dorința de a transforma un Breda 32 într-un tractor de artilerie colonial.
Proiectul Breda Colonial, prevazut a fi dotat cu un motor diesel și anvelope Artiglio, a rămas pe hartie până în 1940, când un prototip a fost asamblat ,initial in versiunea cu cabină deschisă, care a condus mai apoi la crearea unui alt prototip cu cabina inchisa,din metal, prototip denumit Breda 40.Acest model a fost acceptat de către Regia Esercito, pe 24 martie 1942 și a fost pus în producție, după alte câteva modificări în special în ceea ce privește cabina si bena din lemn. Primele exemplare de Breda 40 au ajuns pe front în nordul Africii, în vara anului 1942.
Breda 40 era disponibil si în versiunea prevazuta cu o macara demontabila,sub denumirea Trattrice Pesante Coloniale Breda 41, care se mai distingea printr-un compartiment despartitor, amenajat in bena, unde era instalata si roata de rezervă,pe partea stânga.
O versiune cu motor pe benzina a fost, de asemenea, prezentat la Centro Studi Motorizzazione pe 25 iulie 1942.Aceasta versiune de motorizare,insa, nu a fost produsa niciodata.
După armistițiul din 8 septembrie 1943, producția lui Breda 41 TPC a continuat la Societŕ Italiana Ernesto Breda per Costruzioni Meccaniche , Wehrmacht-ul primind in dotare 100 de exemplare noi, numai pentru anul 1944. Chiar și după sfârșitul războiului, vehiculul a continuat sa fie produs, fiind folosit de catre Esercito Italiano si Ferrovie dello Stato.- cel din urma servindu-se de Breda 41 la mutarea vagoanelor de marfa, in depouri, pana prin anii '80.
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 24 May 2013 - 09:14 PM