P 47 D Bubletop "Eileen" Academy 1/48
#1
Postat 21 May 2013 - 01:12 PM
Iaca, incep si eu un nou topic.
Ce-o iesi, vom vedea.
Cand l-oi termina, noi sa fim sanatosi. La Sabre ala nemtesc am fost in concediu...acu nu-s si se va vedea
Hmm...P47 Thunderbolt...fiecare cu parerea lui, dar mie mi se pare ca e un avion atat de urat, incat este aproape frumos. Dita-mai cazanul, mare cat o zi de post. Gratios si elegant ca un elefant. Reflecta aproape perfect filozofia americana...daca poti sa-l faci mare, atunci fa-l si mai mare!
Altii faceau bombardiere bimotoare mai mici ca el.
Orice Messerschmitt, Focke-Wulf sau Spitfire ar fi putut face cercuri in jurul lui. Cu toate astea, a durat al naibii de mult pana nemtii s-au prins ca nu merge sa fugi in picaj de o gasca de P47 pusa pe rele. Si nu putini experten au cazut doborati de P47. Hans Phillip, Emil Lang si Heinrich Bartels sunt numai 3 care imi vin acum in minte...
Mare, urat si al dracu.
Cam asa as descrie eu P47. A facut insa o treaba al naibii de buna, nu este nevoie sa mai spun asta.
Imi aduc aminte ca am citit undeva prima reactie a unui englez si a unui neamt, piloti de Spitfire si respectiv de Bf109, atunci cand s-au urcat prima oara in cockpit-ul unui Thunderbolt: englezul a zis ca dupa ce s-a pus in scaun si s-a uitat in jos i s-a facut rau de inaltime si s-a gandit cu groaza ca daca aluneca de pe aripa si cade jos isi va rupe gatul cu siguranta...iar neamtul a zis ca a avut impresia ca daca ar fi scapat harta prin cockpit, ar fi putut foarte bine sa se ridice din scaun, si sa se plimbe de jur-imprejurul acestuia, ca s-o caute mai bine.
Pana si pilotii americani (unii dintre ei) considerau Mustagul (eterna rivalitate Mustang cu celelalte tipuri) un fel de "sissy aircraft", in comparatie cu P47...
Nu mai e nevoie de nicio descriere, cred.
Ce sa zic...macheta tipica de la Academy. O am de vreo 100 de ani. Leul avea 4 zero-uri in plus pe vremea aceea.
Arata binisor, dar se putea si mai bine.
Va fi un proiect OOB...cu investitii suplimentare minime.
Avionul o sa-l fac complet inchis. E al doilea meu proiect pe care il incep cu speranta ca o sa-l si termin. Din punctul asta de vedere, nu voi urmari neaparat sa fac un model care sa corespunda perfect realitatii, fie dpdv detalii sau chiar istoric vorbind.
Adica nu urmaresc ca Eileen al meu, odata terminat, sa fie o replica perfecta al lui Eileen din '44...ci mai degraba sa fie "pe-acolo", sa arate bine si mai ales sa mai invat una-alta.
Vremea replicilor cat mai corecte dpdv tehnic si istoric va veni la mine mai incolo, cand ma voi simti mai stapan pe anumite tehnici.
Kitul are 2 variante de inmatriculare. Am ales Eileen pt ca nu e bare metal si pt ca era vopsit intr-o combinatie interesanta de culori. Extados dark green, intrados RAF sky. Instructiunile dau gri pt intrados, dar am vazut pe net ca intrados-ul era de fapt sky. Haios...sa vedem ce-o iesi.
Experienta mea cu decaluri academy a fost predominant negativa. Prin urmare, nu voi folosi decalurile cu patratelele de pe capota motorului. Voi incerca sa le vopsesc cu aerograful, cu toate ca inca nu am o idee clara despre cum voi masca. La fel si in cazul benzilor alb-negru de sub feselaj...voi vopsi in loc de decal. Asta ca abordare generala, ca pana acolo trebuie sa si asamblez...si intrevad unele probleme la imbinarea planurilor cu fuselajul.
Un dry-fitting scurt arata o potrivire ca naiba si o mare imbinare care va trece prin mijlocul baii trenului de aterizare.
Sper sa reusesc sa-l duc la bun sfarsit si mai ales sa pot veni cu noutati in viitorul apropiat.
Toate cele bune,
#5
Postat 21 May 2013 - 05:46 PM
interesanta alegere. P 47 a devenit unul din preferatii mei cu toate ca pina nu m-am apucat sa-l construiesc, nu mi-a placut nici mie. Kit-ul Academy pe care l-am construit (un N) a fost grozav si nu imi amintesc sa fi avut vreo problema in timpul constructiei. Am avut in schimb probleme cu decalurile care m- au chinuit multe zile pina le-am aplicat fara silvering.
Cind am acces la calculator am sa ma uit si eu la culorile care trebuie folosite.
Botul iti va da de lucru, si ai trei posibilitati:
- aplici decalurile sau
- vopsesti in albsi aplici decalurile negre decupate sau
- vopsesti cu alb, maschezi si aplici negru peste.
Sa te vedem!
Spor!
#6
Postat 22 May 2013 - 12:24 PM
@busila: cu pozele stiu ca-i problema. Inca folosesc telefonul pt poze. Sper sa reusesc niste poze mai clare, pana o sa fac rost de un aparat foto mai performant;
@tibi22: Multumesc pt sfaturi Tibi. Intr-adevar, cam astea ar fi optiunile pt capota motor. La prima citire as prefera sa incerc cu aerograful. Daca nu-mi place, voi incerca vopsire alb si peste patratelele negre de decal decupate.
Am vazut topicul tau cu Academy P 47 N Thunderbolt si mi-a placut mult - a iesit super-bine. Nu stiu daca imi aduc aminte bine, dar am vazut si originalul, expus (nu mai stiu exact cand) la o expo de la Muzeul Militar. Sper sa reusec sa ma apropii macar si eu de un astfel de produs finit
Am si eu P47 N Academy si imbinarea fuselaj-aripa nu pune nicio problema. Asta pt ca aripa lui P47 N era mai mare (mai lunga) si prin urmare insertia usor diferita fata de modelul D.
Din acest motiv, la un moment dat m-am gandit sa fac N-ul acum, in locul D-ului. Insa cei de la Academy au gresit elicea la N...au inclus in kit o elice care n-a fost niciodata (pare-se) folosita la modelul N (pala asimetrica in kit, pala simetreica in realitate) . Si cum n-am gasit alta corespunzatoare...am ales D-ul.
Mie la P47D Academy nu-mi place deloc deloc cum stau lucrurile in zona asta (imbinare aripa-fuselaj). Nu se potrivesc bine (la rece) si vor fi lufturi mari de acoperit.
Plus ca trebuie sa vad cum o sa fac sa nu se vada imbinarea aripa-fuselaj in baia trenului de aterizare...la modelul N iarasi nu-i problema asta, imbinarea nu trecea pe-acolo, aripa fiind mai lunga...
Aceasta postare a fost editata de BMF: 22 May 2013 - 12:28 PM
#7
Postat 23 May 2013 - 07:49 AM
Din ce-am googalit si eu pe net, "Eileen" se pare ca era vopsit RAF Dark green / RAF Sky. Foarte putine surse in care sa figureze OD/ Grey.
"Dana Bell's "Airforce Colors Vol. 2" states in a photo caption; "The 78th applied Dark Green and Sky camouflage to all of its P-47s, including Eileen, shown in autumn 1944." and also has a profile of Eileen s/n 228878 in those colours."
Plus o sursa de inspiratie aici : 78thfightergroup.com
Asa ca , spor sa ai !!
Aceasta postare a fost editata de dakian67: 23 May 2013 - 07:50 AM
#8
Postat 23 May 2013 - 09:07 AM
Intre timp, am inceput sa studiez mai indeaproape piesele.
O sa incep cu cockpit-ul sau cu motorul....dar mi-au atras atentia cele 2 semifuselaje.
Undeva sub fuselajul posterior, chiar inainte de bechie, P47 avea vreo doua evacuari.
Prima (dinspre bordul de fuga spre bechie) era practic ajutajul turbinei care antrena compresorul.
Turbocompresorul asta e unul dintre motivele pt care avionul era mare cat China.
M-am uitat pe ceva referinte (Bert Kinzey) si am vazut ca in acest ajutaj de evacuare era foarte vizibila turbina in cauza, care era antrenata de gazul ars de la motor.
Problema e ca cei de la Academy au lasat o mare gaura neagra acolo. Adica e doar ajutajul gol, fara nimic inauntru. In afara de asta, din ce-am vazut in cartea lui Kinzey, cei de la Academy au gresit si zona imediat din spatele evacuarii turbinei...care este prea "adanca" - ar trebui sa fie la nivelul partii superioare a urmatoarei prize de evacuare...
Imediat dupa ajutajul turbinei, mai venea o priza de evacuare...care nu stiu exact la ce servea. Asta e ceva mai putin vizibila, dar iarasi e doar o gaura neagra...in sensul ca nu se mai continua inauntru cu nimic.
Am pus o poza care cred ca e mai explicativa.
Am hotarat ca aceasta stare de fapte e inacceptabila...si ca va trebui sa improvizez ceva pe-acolo cu niscai evergreen si alte resturi.
Mi-am facut o idee cum sa abordez problema, poate dupa week-end o sa pot sa va arat la ce m-am gandit...daca mi-o iesi ceva...
Numa' bine.
#10
Postat 24 May 2013 - 09:33 AM
Am atacat problema cu turbina...care e splendida dar total inexistenta in kit-ul acesta.
Si evident si a 2-a evacuare, din spatele ajutajului turbinei, care e mai simplu de rezolvat.
Am folosit bucatele de evergreen sau tot felul de resturi de plastic, taiate la forma aproximativa, apoi pilite si smirgheluite succesiv pana au ajuns sa se conformeze pe zona respectiva si sa semene cu ce vedeam in poza.
Nu am pretentia ca e identic cu referintele, dar macar se va vedea ceva inauntru, in loc de un mare gol.
Oricum ajutajul turbinei e de dimensiuni mici si SUB avion, deci nu se va vedea mare lucru...dar eu voi sti ca acolo e ceva
Am pus si cateva poze. Pe una dintre ele si cateva explicatii. Scuze pt calitatea pozelor...mai mult nu pot momentan
Numa' bine,
#11
Postat 27 May 2013 - 09:20 AM
Am vopsit cilindrii cu silver.. apoi carcasa motorului cu o combinatie de MM medium grey cu negru...apoi future. Apoi niscai mazgaleala cu ulei negru (cilindri si bloc motor).
Niste sarma de 0.7 de jur imprejurul carcasei blocului motor (plecand de la magnetouri, cu o scurta intrerupere in dreptul cilindrilor de jos) reprezinta inelul pt aprindere. Nu stiu daca am facut bine, dar inelul asta l-am lasat culoarea metalica a sarmei, nu l-am vopsit.
Din ce-am vazut prin poze, uneori erau vopsite, alteori nu.
Firele pt bujii sunt din sarma de cablu telefonic. Cred ca de 0.3. Cate 2 bucati la fiecare cilindru, atat pe randul din fata cat si pe cel din spate, conform referinte. Am trisat si le-am lasat nevopsite - conform referinte erau uneori negre, alteori culoarea cuprului.
In partea inferioara a carcasei motorului, am mai improvizat eu o chestie cu ceva dicuri de plastic suprapuse din care pleaca alte conducte. Apareau in toate pozele cu motoare de T-bolt.
Mama ei de fatalitate, am pierdut axul elicei. Nu l-am mai gasit nicicum. Nici nu vreti sa stiti ce blesteme si injuraturi s-au auzit. Pana si eu m-am mirat cat pot sa injur fara sa ma repet...
Oricum, capac peste asta, am inchis motorul fara sa pun inauntru axul elicei, pe care nu-l mai am.
As fi putut lua axul de la P 47 N....dar nu as fi facut decat sa aman problema.
Tre sa vad acum cu ce inlocuiesc axul ala...
#13
Postat 27 May 2013 - 10:36 AM
#14
Postat 27 May 2013 - 04:06 PM
Spor si poze mai clare!
#15
Postat 27 May 2013 - 05:00 PM
tibi22, la 27 May 2013 - 04:06 PM, a spus:
Intradevar atata timp cat nu desfaci macheta nu vad nici un rost pentru ce sa pui un motor detaliat! Totusi daca compari motorul academy cu cel tamiya (plastic ambele) vei opserva de ce spun ca "seamana" si aici ma refer doar la partea vizibila.
Spor
#16
Postat 28 May 2013 - 06:12 AM
@BMF - daca tot aveai axul de la N puteai sa il folosesti ca referinta si sa iti faci unul nou. Eu din cite imi aduc aminte, in referintele pe care le aveam firele pentru bujii erau negre. poti sa le vopsesti cu o pensula fina, merge fara probleme.
#17
Postat 28 May 2013 - 09:10 AM
Va multumesc pt aprecieri, ma bucur ca v-a placut cum a iesit motorul.
Evident, se poate mult mai bine...dar fiind primul meu radial, ma declar si eu oarecum multumit.
Vor mai veni si altele, la care voi incerca chiar mai mult.
JImi cer inca odata scuze pt calitatea pozelor, care uneori lasa de dorit. Tehnic, nu pot mai mult acum, pt ca nu am cu ce.
Voi incerca insa ca de acum sa aplic un sfat de-al lui AdiP la topicul lui dakian...adica fac pozele putin mai de departe, in speranta ca voi reusi astfel sa evit macar o parte dintre problemele de focusare.
Acum, @tomcat&tibi22, legat de dilema plastic versus rasina.
Intr-adevar, plasticul Academy este doar o reprezentare destul de aproximativa a lui R2800.
Plasticul Tamiya (am si un Tamiya Razorback) se apropie mai bine de original din punctul acesta de vedere, chiar daca aparent este mai simplu (randurile de cilindrii sunt impreuna, nu piese separate ca la Academy).
Problema la Academy sunt magnetourile si celelalte elemente de pe carcasa motorului, care nu aduc decat foarte vag cu originalul.
Atasez o poza de referinta, unde se poate vedea clar despre ce vorbesc.
Deci, ca o concluzie, plasticul Tamiya este mai aproape.
Evident, o rasina (vector sai chiar quickboost) este cu mult peste oricare plastic, fie el tamiya sau academy.
Nu am luat in considerare un motor de rasina pt acest proiect. Nu neaparat pt ca fac avionul inchis si nu s-ar vedea, ci pt ca experienta mea este limitata (inexistenta cu rasinile) si urmaresc doar sa termin kitul asa cu este el - dar cu unele imbunatatiri pe care ma simt in stare sa le incerc. Cum ar fi asta cu detalierea motorului si a evacuarii turbinei.
Tibi, legat de culoarea fiselor de la bujii...stiu ca am trisat putin. Ai dreptate, si in cazul meu majoritatea referintelor le dau ca fiind negre, dar unele sunt mai deschise. Vezi poza din atasament. Oricum, din ce-am vazut, erau tot felul de diferente, pt acelasi tip de motor.
De exemplu, in poza atasata inelul de aprindere este oarecum plat. In majoritatea celorlalte, este perfect circular. Asa ca am luat si eu ce mi-a "convenit": fisele bujiilor le-am lasat nevopsite (cam ca in poza asta), inelul de aprindere l-am facut circular (ca in celelalte poze pe care le mai am).
Cu axul elicei, iar ai dreptate. Pot folosi piesa de la N ca referinta (acu e oricum prea tarziu ca am inchis motorul), dar problema este ca nu stiu cum sa fac ca sa o copiez. Nu dispun de niciun fel de tehnologie de turnare. Si nici de experienta in acest sens.
Cu alte cuvinte, pur si simplu nu stiu cum as putea sa copiez piesa de la N...
Am inceput lucrul la cockpit. Sper sa pot veni in curand si cu dovada.
Toate cele bune,
#18
Postat 28 May 2013 - 10:19 AM
Legat de axul elicei imi vine greu sa cred ca nu ai nici o idee cum sa-l faci. Te-ai inhamat la chestii mai grele si la asa ceva simplu nu ai nicio idee??
Daca imi permiti doua idei simple . Incerca sa folosesti niste teava de alama care sa se potriveasca in gaura motorului si in cea a elicei. Poti face doua versiuni, ori bagi o tija pe care o lipesti fixa iar elicea va fi si ea fixa (oricum nu trebuie sa se invirta) ori o faci in asa fel incit sa fie rotatativa. In acest caz, trebuie sa gauresti motorul complet. Incerca sa dai o gaura cu diametru mai mare din partea din spate al motorului dar sa nu strapungi complet plasticul! Astfel pe ax poti lipi o saiba cu Super Glue sau Fludor care nu va permite axului sa iasa afara. Sper ca ai inteles ideea daca nu am sa incerc sa iti fac o schita.
Succes, Tibi
Aceasta postare a fost editata de tibi22: 28 May 2013 - 10:21 AM
#19
Postat 28 May 2013 - 10:40 AM
Am si gasit o posibila solutie - diametrul unei scobitori de aceea cu capetele ascutite se potriveste aproape perfect pe diametrul gaurii motorului. Am si facut o proba fara sa strapung spatele motorului - potrivirea e asa de buna, ca elicea s-ar invarti perfect.
Treaba e ca scobitoarea e de lemn...si ar trebui sa folosesc superglue...si daca ulterior (dupa ce am inchis tot avionul/motorul) se rupe axul, am pus-o masiv...
Tija de alama sau alt metal e o idee muult mai buna, la care de asemenea m-am gandit - dar nu am asa ceva care sa se potriveasca pe diametru.
Mai am timp sa caut alternative, pana voi ajunge la stadiul de montat motor si elica pe avion.
Cand am spus ca nu stiu cum sa fac cu axul, am crezut ca te referi la o copie identica (prin turnare de rasina, de exemplu) a axului de la P47 N...care mi-ar fi reziolvat ideal problema, daca as fi stiut cum sa fac chestia asta cu turnarea
Multumesc mult!
PS: da, si eu cred ca poza pe care am folosit-o drept referinta este cu un motor reconditionat.Mai am insa vreo 2-3, cu motoare aparent mai vechi, unde materialul pt filele bujiilor este tot ceva mai deschis. Este adevarat insa, predomina cele de culoare neagra.
Aceasta postare a fost editata de BMF: 28 May 2013 - 10:42 AM
#20
Postat 28 May 2013 - 12:16 PM
Scobitoarea o sa iti cada afara daca nu o lipesti, deci elicea va cadea si ea mai mult ca sigur daca nu este fixa.