Nava de pasageri cu zbaturi" Tudor Vladimirescu "este ,fara indoiala nu numai cea mai veche nava functionala din flota romaneasca ,nava cea mai norocoasa dinte toate pasagerele cu zbaturi ,nava amiral a flotei de pasagere de pasagere de Dunare ,dar si-a adjudecat deja si tititlu , de invidiat de cel mai vapor cu zbaturi din lume .Datele extrase din planurile succesive de reconstructie ale navei din 1919 , 1954 ,1963 si din Anuarul Dunarii din 1936 releva faptul de necontestat ca legenda navei amiral a flotei de Dunare "Tudor Vladimirescu a inceput exact acum 150 de ani in Inperiul hazburgic .Comanda pentru constructia navei a fost data in 1850, de celebra societate de navigatie dunareana Austriaca DONAUDAMFSHIFFE GESELLSHCHAFT (DDSG) care facea comert cu Principatele Unite .Aceasta a comandat santierului naval GANZDANUBIUS din Budapesta un foarte puternic remorcher de cataracte ce trebuia sa faca fata conditiilor de navigatie de la Cazane ,caracterizate de pescaje mici si curenti puternici.Nava a fost data in explopatare in 1854 si fost botezata Croatia.Nava avea corpul din otel cu file de tabla dispuse longitudinal si inbinate prin nituire, iar masina cu aburi cu cilindri verticali oscilanti, cu dubla expansiune era de ultimul tip in epoca .
Principiile constructive ale masinii cu aburri cu dubla expansiune ,suprafetele mari ale pistoanelor ,dar si calitatea materialelor au permis obtinerea unor bune randamente de navigatie cu turatii mici si a unei longevitati de admirat .
La aceasta s-a adaugat si sistemul de ungere ,cu fitile ,solutia extrem de simpla de lubrefiere asigurind o functionare sigura ,corecta si fara mari uzuri.Astfel ,s-a reusit performanta ca masina cu aburi alternativa sa fia si astazi in perfcta stare de funtioanare dupa trecerrea a 150 ani de serviciu pe Dunare
CROATIA isi schimba proprietarul in 1919 ,la sfirsitul PRIMULUI RAZBOI MONDIL ,fiind cedata de Comisia Aliata societati de navigatie de Stat Romaneasca NFR ,in contul despagubirilor pentru pierderile suferite in razboi.Lung de 60,8 m si lat 14,4 m ,cu o vechime in exploatare de 64 ani remorcherui Croatia este prima nava dintr-o serie de patru nave ce au constituit o comanda pentru Santierul Naval Turnu Severin de amenajare a unor nave de pasageri pentru liniile interne .
Croatia este modificata si reamenajata complet pentru functiunile de nava de pasageri si rebotezata Sarmisegetuza ,a funtionat pe liniile de pasageri Braila -Galati-Sulina si pe ruta Turnu Severin-Cafat -Giurgiu -Oltenita -Turtucaia .
In 1923 Sarmisegetuza este cumparata de societatea de navigatie pe acctiuni SRT si i se schimba numele in Grigore Manu ,in cinstea directorului Regiei Monopolurilor Statului ,care a pus bazele flotei fluviale Romanesti si asigurat o dezvoltare sanatoasa a acesteia ,prin achizitionarea santierului naval Turnu Severin .
Nava avea o lungime maxima de 60,8 m si o latime la casa rotilor propulsoare de 14,4 m si dispunea de conditii de transport a cca. 250 de persoane dispusi pe doua punti ,in cabine si saloane ,la prova si pupa .
Caracterstica navei era data de amplasarea timoneriei in zona centrala a navei , intre cosurile inalte si subtiri .
Inceputul celui de-al doilea razboi mondial gaseste nava Grigore Manu pe liniile de transport pasageri de-a lungul intregului curs al dunarii Romanesti .Ruta turnu severin -Calafat -Corabia -Giurgiu-Calarasi-Hirsova -Braila -Galati-Tulcia-Sulina era parcursa timp de o saptamana ,vaporul pleca de la Sulina lunea si se reintorcea Simbata .
Grigore Manu a indeplinit functiuni de nava spital pe toata perioada razboiului,preluind ranitii de razboi adusi de la Odessa de nava Borcea.Acestia erau transportati la Galati ,deorece spitalele din zona deltei erau putine si supraincarcate .Inpreuna cu iahtul egal Luceafarul ,Grigore Manu a scapat de cofiscarile sovietice mascate sub numele de despagubiri de razboi ,fiind considerate mult prea batrine pentru a suporta sarcinile de transport ale momentului.
In 1948 se infiinteaza SOVROMTRANSPORT NFR ,iar nava Grigore Manu nu a putut fi acceptata in inventar sub acest nume fiind rbotezata .
Din pura intaplare noul nume Tudor Vladimirescu a fost considerat de rusii revolutionar ,dar acesta este si numele unui mare erou national si s-a pastrat pana astazi ,fiind unanim acceptat .
In 1954 nava Tudor Vladimirescu intra in santierul naval Orsova pentru o refacere compleeta.Au fost pastrate doar corpul ,masina cu abur ,vinciul ancorei si zbaturile .Toata suprastructura si interioarele au fost modernizate si reamenajate dupa planurile inginerilor S.Geafer,C.Lita,I.Galia si E.Boshitz.
Silueta redesenata anavei se remarca printr-o deschidere larga a spatiilor ,printr-o aerodinamica adegvata navelor de pasageri ale epocii.Comanda navei era amplasata de aceasta data in fata cosurilor si avea prevazute doua pasarele suspendate pe piloni,pentru usurinta manevrelor de acostare .Cosurile au fost coborite si au fost prevazute cu sistem de rabatare manuala ,pentru intretinere usoara.
Este de remarcat inbinarea fericita a formelor hibride cu romantismul unor alte epoci, imprimat cu abilitate de arhitectul naval prin conservarea unor forme si accesorii din alte timpuri.Specialistii ,dar si turistii din toata lumea au apreciat romantismul si parfumul inconfundabil ale naveei alaturand de foarte multe ori calificativul de cea mai elegata nava cu zbaturi din lume .
Un plan general de amenajare a navei Tudor Vladimirescu desenat DRNC Galati in 1963 releva dimensiunile si caractersticile navei inite de modificarile aduse acesteia in scopul folosirii ei pe traseele turistice .
Cabinele prova de sub puntea principala au fost desfiintate si s-a amplasat in locul lor un salon cu functiuni de restaurant si un bar .La pupa se regaseste un compartiment clasa a 2-a cu 100 locuri pe scaune si sub punte,40 locuri de dormit .
Astfel modificata si reutilata ,nava cu zbaturi Tudor Vladimirescu era pregatita pentru a incepe o alta perioada de exploatare ,de aceasta data nu in realizarea unor servicii utilitare de transport ,ci pentru uz turistic si pentru transportul de agrement in cazurile de protocol special.
Vaporul mai indeplinise astel de curse speciale inca de pe vremea cand se numea Sarmisegetuza,printre pasagerii sai di 1928 numarandu-se Regele Ferdinand si Regina Maria ,iar 1931 maresalul Gherghe Averescu.
Sub numele Grigore Manu ,vaporul a avut onoarea de a-i avea la bord pe Regele Carol II si Principele Mihai in 1940,iar in 1943 pe maresalul Ion Antonescu .Dupa "botezul" sovietic din 1949 ,vaporul Tudor Vladimirescu a facut o cursa de protocol inalt in anul 1959 cand i-a delectat cu placerile navigatiei cu zbaturi pe liderii comunisti Nichita Hrusciov si Gheorghe Gheorghiu Dej.
Perioada cea mai buna pentru exploatare turistica a vaporului a coincis cu "dezghetul" din spatele Cortinei de Fier declansat in Romania comunista imidiat dupa moartea lui Gheorghiu Dej.
Nava incepea sa-si construiasca o reputatie excelenta in lumea turistica occidentala care aprecia nava pentu deschiderile largi ale puntilor ,pentru dispozitia inspirata a volumelor si utilitatilor si nu in ultimul rind pentru norii de fum pe care ii lansa pe cosuri de peste 100 de ani si mai ales si starea exceptionala a masinii cu abur cu cilindri ascilanti.Nava activa in Delta Dunarii din Mai pana in Septembrie ,trasportand turisti din Marea Britanie ,Germania si America pe ruta Tulcea-Maliuc-Crisan si retur .Nava facea curse de o zi ,cu intrare pe Dunarea Veche si cu stationare la ancora .Oferea turistilor servicii de servire a mesei cu prepararea acesteia la bordul navei si avea doua cabine la prova si 40 locuri de dormit la pupa.
Celebritatea capatata de vaporul Tudor Vladimirescu l-a ferit de momentele de criza similare celei din 1974 cand s-a pus problema casarii.Trecerea timpului isi lasa insa amprenta asupra navei .
Acesta descriere este luata dintrun pliant de prezentare a navei .
Cateva date tehnice :
Lungimea maxima -60,8 m
Latimea maxima la casa zbaturilor -14,4m
Pescaj minim -1,83m
Pescaj maxim -98m
Deplasament gol - 500 t
Deplasament maxim - 560 t
Viteza tehnica -18 km/h
Masina cu aburi oscilanta cu dubla expansiune - 600 CP
Autonomie de mars -cca. 80 h
Echipaj -27 pers.
Numar max. de pasageri -450 pers.
La constructia modelului voi folosi planurile lui Craciunoiu din cartea Navomodele Vechi nave Romanesti planurile de aici sunt la scara 1/120 eu voi lucra la scara 1/50 o scara des folosita de mine si mai multe poze de pe care am sa ma inspir deorece planurile sunt incomplete si la verificarea lor am gasit si unele inarventente , in continuare cateva poze.
Aceasta postare a fost editata de dj-bobo: 22 January 2013 - 12:16 PM