Pentru ca in decretele aceste nu erau specificate clar anumite aspecte, ne intoarcem la poze, asta pentru ca la orice interpreterea s-a pornit si mereu pornim de la poze si apoi in functie de ce vedem acolo aplicam alte informatii, decrete ... etc. Astfel am sa postez cateva poze insotite de anumite explicatii, interpretari.
Poza 1: O poza pe film pancromatic, unde un PZL-11 B-L inmatriculat cu Crucea lui Mihai este vopsit intr-o singura culoare de verde pe extrados, bleu pe intrados fuselaj, si o dunga verticala, bicolora pe fuselaj, deci nimic special.
Incercand sa intelegem culorile acestei dungi putem deduce:
Pe intrados a fost acoperita, o data ce vedem o culoare mai deschisa decat restul intradosului. Cat despre bucata de pe extrados, e ... asa si asa, la prima vedere.
Putem decide ca e rosu (sau albastru) dat fiind faptul ca are o nuanta inchisa de alb/negru si se "aseamana" cu rosul si albastru de pe cruce, insa in aceeasi masura putem decide si ca e acoperita cu un verde, dat fiind faptul ca si o anumita nuanta de verde (diferita de verdele de pe extrados) tot aceasta nuanta de alb/negru o poate avea.
Deci, momentan doar din studierea pozei in ceea ce priveste dunga pe extrados nu avem un raspuns concret in privinta culori, pentru intrados ea a fost acoperita din diferite motive chiar daca in decret nu este specificat concret acoperirea acesteia.
Poza 2: Tot o poza pe film pancromatic si vedem tot un PZL-11 B-L, cu nr.25, tot inmatriculat cu Crucea lui Mihai, vopsit bicolor pe extrados (foarte probabil verde/maro), bleu pe intrados fuselaj si aripi, o dunga verticala pe fuselaj de culoare inchisa si o dunga verticala sub plan de culoare deschisa, interesant. Mai cunosc o poza a celuiasi avion nr.25 in care vedem aceleasi particularitati, dunga inchisa pe fuselaj, dunga deschisa intrados plan.
Si aici, dupa ce veden aceasta dunga de culoare deschisa sub plan, decidem, scurt, ca pe intrados dunga a fost acoperita cu o culoare mai deschisa decat culoarea intradosului.
Despre culoarea dungii pe extrados, atata timp cat este de o nuanta inchisa de alb/negru, putem trage aceeasi concluzie, ba rosu, ba albastru, ba acoperita cu verde. Insa in aceasta poza observam si capota motorului, care ca nuanta se aseamana cu dunga de pe extrados si cum aceasta capota nu putea fi rosie sau albastra din motive deja cunoscute, noi fiind aliati cu germani in acea perioada, putem usor inclina balanta catre acoperirea cu verde a acestei dungi.
Poza 3 si 4: Le-am grupat deoarece avem acelasi avioane, PZL-11 F nr.91, la perioade diferite de timp, poza3 inmatriculare preWW2 cu cocarde si poza4 inmatriculare WW2 cu cruci, unde putem observa evolutia reinmatriculari. Observam ca ambele poze sunt pancromatice, de asemenea observam, ca de la starea, din punct de vedere al camuflajului si inmatriculari, din poza 3 la starea din poza 4 evolutia s-a realizat prin acoperirea/indepartarea vechilor insemne si apoi aplicarea noilor insemne. Deducem aceastea prin asemanarile din ambele poze ale camuflajului (bicolor extrados, bleu intrados), inmatricularea cu acelasi tip de numar, sigla IAR, dunga preWW2 in aceeasi pozitie... etc. Mai observan si diferenta de nuante (una deschisa una inchisa) a dungi, si diferenta derivei care uneori e tricolora alteori e acoperita, presupun cu verde.
Acum in cea ce priveste culoarea dungi in cazul pozei 4 (subiectul nostru fiind culorile dungilor tip preWW2 la avianele inmatriculate WW2 cu cruci) tragem concluzia ca aceasta a fost acoperita, in urma reinmatriculari. cu verde dat fiind faptul ca inaintea reinmatriculari era galbena, asta daca nu cumva vine cineva si afirma ca baieti din acele vremuri preWW2 se jucau cu vopselele pe avioane si ba odata erau galbene, ba odata erau rosii, albastre... situatie foarte putin probabila atata timp cat acest timp de camuflaj, de inspiratie britanic, verde/maro extrados, bleu intrados, cu inmatriculare preWW2 nu a avut un timp lung de folosinta, cunoscand ca aceste PZL-uri ieseau din fabrica si erau folosite cu camuflaj dintr-o singura nuanta de verde. Deci in concluzie dunga pe extrados era verde, iarasi, chiar daca in decret nu se mentiona concret aceasta acoperire, mai mult e posibil ca prin "insemne natioanale" baieti sa inteleaga si tricolorul, astfel l-au acoperit si pe acesta.
Poza 5. De data aceasta o poza ortocromatica, PZL-23 nr15, unde pe planuri se observa acoperirea vechilor insemne, cocarde si dungi, cu aceeasi nuanta de vopsea, foarte probabil verde. Poza pe care o consider una din cele mai bune exemple in care se observa modul de aplicare a reinmatriculari, plus exemplul prin care , chiar daca in decret se specifica "inlaturarea vechilor insemne de stat", se putea intelege si inlaturarea acestor dungi. Deci intelegerea si aplicarea decretelor, mai ales cand acestea nu faceau precizari concrete la anumite aspecte, se facea dupa cum credea cel care aplica aceste decrete. Si exemple in acest sens sunt si acele acoperiri concrete cu vopsea a dungilor de pe intrados in pozele 1 si 2, acoperiri care chiar daca pot fi facute doar pe intrados nu sunt specificate in decret, cel putin nu acesta unde se specifica "inlaturarea vechilor insemne de stat".
Deci ca o concluzie finala, vazand aceste putine poze si stiind ca exista si poze unde aceste dungi au ramas chiar si dupa renmatricularea cu cruci (exemple precise: acele avioane cu dungi galbene preWW2 prezente langa cruce) , NU putem face o regula clara cum ca aceste dungi au fost mereu lasate asa, cum au fost ele inainte, ci unele au fost acoperite cu vopsea verde altele nu. Chiar mai mult, din ce am vazut prin poze (acestea si multe altele) si adaugand si alti factori de analiza/decizie sunt mai mult de parere (chiar daca Cantacuzino a mentionat "Parerile unei singure persoane conteaza mai putin") ca in cazul dungilor preWW2 rosii si albastre (daca cestea chiar au existat) in momentul reinmatriculari cu cruci acestea au fost acoperite, intrados extrados.
Tin sa mentionez, ca desi am prezentat aici cateva poze doar cu PZL-11 si una cu PZL-23, acest sistem de acoperire putea fi aplicat si pe celelalte aparate care au purtat dungi preWW2 (IAR-80, IAR-39, He-112, PZL-37...) , am prezentat aceste poze pentru ca ele imi erau acum la indemana, poza care le-am gasit pe diferite pagini de internet (nu din colectii personale sau carti), de altfel poze cu aceste particularitati prezente mai exista si prin alte diferite surse si cu diferite alte avioane.
Citeaza
Avioanele de atunci aveau viteze medii de 300-400 km/h. Identificarea corecta a culorilor pt avioane inamice era o problema dificila la aceste viteze. Astazi este usor sa spui ce ar putea fi vizibil si ce nu din aceste insemne pt ca folosim fotografii statice si putem sa stam si o ora sa le studiem.
Dar uite mai jos marturii ale pilotilor americani cum au vazut culorile avioanelor romanesti in valtoarea luptelor deasupra capitalei ( cu dungi ba rosii, ba galbene pe aripi, alb si albastru pe coada, ba fuselaje albe etc)
Sunt perfect de acord cu dumneavoastra in cea ce priveste dificultatea identificari culorilor din zbor a unui alt aparat aflat tot in zbor si la anumite viteze. Dupa cum ne-ati prezentat, piloti americani ne-o demonstreaza, chiar daca ei zburau pe avioane mai peformante cu viteze mai mari si uneori vedeau FW si Macchi sau Fiat, aceste marturii sunt credibile, identificarea dificila a adversarului fiind pusa si pe seama trairilor/sentimentelor/emotiilor pilotilor in acele momente, plus experienta aproape nula in cea ce priveste intalnirile cu aviatia noastra si astfel recunoasterea avioanelor noastre si particularitatile lor. Insa alta era situatia in cea cei priveste pe rusi, care ne erau vecini de o buna perioada si ii tot incurcam cand era vb de Basarabia.
Insa in cea ce priveste recunoasterea aer/aer, problema era pusa si din punct de vedere amic/amic, unde avioanele amice erau recunoscute mai bine, cunoscandule. Si nu ma refer doar la noi, romani care puteam avea cunostinta de aceste dungi din inmatricularea precedenta, ci la germani, care nu cred ca se oboseau sa invete particularitatile noastre (dungi, rosi, albastre ...etc), de aceea noi am si schimbat vechea cocarda cu o cruce, pentru a fi mai usor de identificat, nu numai de noi care cunosteam prea bine cocarda ci de aliatii din acele vremuri.
Plus problema recunoasteri era pusa si din punct de vedere sol/aer (AA, puncte de observatie) unde lucrurile stau diferit si anume recunoasterea se face de la sol, deci punct fix, unde se folosesc obiecte de apropiere/marire, dat fiind faptul ca distantele sunt considerabile, datorita distantei viteza se percepe mai lent, tot datorita distantelor, trairile/sentimentele celui care observa sunt altele fata de pilotul din aer, timpul de recunoastere poate fi mai lung dat fiind faptul ca in caz de inamic acesta nu te poate dobor/ataca... etc, deci analiza insemnelor pentru recunoastere poate fi mai amanuntita. Si acset aspect, recunoasterea sol/aer cred ca cerea simplitate in tocmai cu cerintele aliatilor.
Deci in concluzie tot sunt de parere ca aceste dunci daca erau rosii/albastre puteau fi observate, puteau fi influentabile si puteau fi acoperite pentru o mai buna recunoastere si a nu crea probleme.