cu IAR 80
#3
Postat 19 January 2013 - 10:29 PM
#4
Postat 20 January 2013 - 02:22 PM
Pare sa fi fost camuflat cu alb ( pt. iarna) ,care s-a spalat partial .
Cunoasteti cumva locatia sau din ce grup/esc. ar fi putut face parte acel/acele avioane ?
( ma gandesc ca daca acesta a fost camuflat in alb lavabil , poate nu a fost singurul , iar daca se reuseste o identificare a unitatii din care facea parte , poate as gasi o inmatriculare pe care sa o folosesc in cazul in care as dori sa reprezint un I.A.R. camuflat vremelnic de iarna cu alb )
Aceasta postare a fost editata de dany: 20 January 2013 - 02:35 PM
#6
Postat 20 January 2013 - 10:21 PM
Acel film e din 45 si arata un avion de pe care s-a cojit vopseaua. Cand au venit din Slovacia, multe erau uzate peste limita admisa.
Cat despre comentariile atasate de "cunoscatori" la acel video... in engleza e un termen foarte apt: "facepalm".
HTH
Radu
#7
Postat 21 January 2013 - 11:33 AM
[/quote]
...Cam da ...cam da ... In ce ma priveste , mea culpa ; in cazul asta mi-am castigat un loc la " categoria" " cunoscatori"
Desi stiam ca nu prea are cum sa fie adevarat (si aveam si de unde sa ma documentez daca doream) , era prea dulce si veche ( cunosteam si eu imaginile de mai demult ) iluzia unui avion camuflat de iarna ...
P.s. Mersi Radu fiindca te-ai deranjat sa raspunzi .
Si acum vorba aia : "back to the drawing board"
Aceasta postare a fost editata de dany: 21 January 2013 - 11:57 AM
#8
Postat 24 January 2013 - 05:25 AM
Coloana sonoră este compusă din muzica lui Tiberiu Olah din filmul "Pe aici nu se trece" (1975), cântecul "Dunăre, apă vioară" al regretatului Liviu Vasilică și un sunet de motor luat dintr-un clip de pe net ce prezenta macheta zburătoare de la FSK a avionului FW-190. Din păcate, n-am avut de unde să iau sunet original de motor IAR K14-1000A.
Sunt imagini din 2 filme diferite. Cadrele cu IAR-80 pe frontul de vest cred că sunt scăpate de trecerea pe VHS și sunt din filmul "Aviatorii români pe frontul antihitlerist" (1944) sau "Plecarea spre patrie a unităților române de aviație" (1945), celelalte însă, sunt de pe celebra caseta de la magazinul Modelism cu filmul "Apărarea contra aeronavelor" (1944), ajunse la mine prin intermediul unui prieten (comun, radub). N-am făcut decât să scot cadrele care nu erau cu IAR-80.
Filmul respectiv a fost scanat, de curând, de cineva, de pe filmul original de la Jilava și este la o calitate super (din ce mi-au relatat cei care l-au vizionat). Eu nu am acea variantă (o are numai cel care a plătit copierea la Jilava).
Firește că nu am avut noutăți. Cu acest clip nu am vrut decât să adun toate imaginile cunoscute mie până acum cu IAR-80, să scot respectivele cadre din sertare și să le postez pe youtube, unde nu prea erau filme mulțumitoare cu IAR-80. Nu erau decât o parte din aceleași cadre luate din filmul Modelism-TVR despre Tidal Wave dar se vedea pe ele titrarea în limba engleză (enervant).
La final, am încercat să fac un montaj cât de cât artistic, care să aibă impact asupra spectatorului. Nu știu dacă mi-a ieșit sau nu. Unora le-a plăcut, altora nu.
Atât am putut, atât am făcut.
Celor care mi-au pus întrebări pe youtube sau au făcut comentarii mai mult sau mai puțin competente, am încercat să le răspund fără ironii sau nervi. Ideea este să învețe cât mai mulți puștani și nu numai, dornici de cunoaștere, să se stingă eventualele legende urbane legate de acest minunat avion și să ațâț un pic flacăra mândriei naționale (știu că e scandalos și incorect politic).
Aceasta postare a fost editata de MRX: 24 January 2013 - 06:14 AM
#9
Postat 25 January 2013 - 02:51 PM
#11
Postat 27 January 2013 - 09:25 AM
Zburatorii Romaniei este un documentar artistic de 2 ore si jumatate de o calitate exceptionala realizat in 1942, l-am vazut prima dat la Jilava cu Domnul regizor Andrei Blaier cand m-a cooptat colaborator de specialitate pentru serialul Lumini si Umbre realizat in anii 80, s-au folosit secvente in serial. Dupa revolutie fratele lui Cristi Craciunoiu lucrand la TVR a dorit sa faca un documentar, filmul Zburatorii Romaniei a fost adus la TVR si copiat, poate si altele, calitatea copiei a fost exceptionala inclusif cea pe VHS, Cristi a copiat caseta pentru restul muritorulor astfel - a redat cu un payer si a inregistrat pe un player cu inregistrare, operatie ce a fost repetata din dorinta de a se ajunge la o calitate inferioara. Aceasta este ceeace am vazut noi toti, undeva exista o copie buna, la TVR nu se poate apela deoarece au platit pentru copia lor.
in 1985, prin diverse combinatii am reusit sa mergem noaptea la Jilava cu veterani: Frim Alexandru, Popiescu Ion Oae, Stanculescu Virgil, Ion Dicesare, etc, in mai multe sesiuni de vizionare a filmului Zburatorii Romaniei, uni dintre acestiam mai ales Popescu Oae, apar in multe secvente.
Cred ca se poate investi si pune pe DVD apoi comercializat, drepturile armatei ca realizator s-au pierdud iar acum apartin Arhivei Nationale de Filme. Se pot scoate bani frumosi decat sa lancezeasca acolo.
Mai exista si alte documentare, mai ales reportaje de frond exceptionale, mitinguri din anii 30, etc, am reusit sa vizionez o parte din ele.
#12
Postat 30 January 2013 - 10:45 PM
Z-mare, la 25 January 2013 - 10:02 PM, a spus:
Daca te referi la vopsire, luand ca reper culorile de la crucea regelui Mihai ar fi culoarea albastra. Dar cel mai probabil este un verde inchis care a fost proaspat vopsit peste galbenul initial ( mai putin sub capota unde galbenul a ramas).
Aceasta postare a fost editata de Cantacuzino: 30 January 2013 - 10:49 PM
#13
Postat 30 January 2013 - 11:37 PM
Radu
#15
Postat 31 January 2013 - 09:44 PM
Cantacuzino, la 30 January 2013 - 10:45 PM, a spus:
O scurta intrebare, daca nu deranjeaza: pe ce va bazati cand afirmati "mai putin sub capota unde galbenul a ramas" ?
#16
Postat 01 February 2013 - 11:39 AM
Mgc151184, la 31 January 2013 - 09:44 PM, a spus:
Daca te referi doar la poza cu pricina, se vede ca partea de dedesupt este deschisa la culoare. Cum stim anterior vopseaua era galbena pe toata capota, iar un ordin venit pe la inceputul campaniei ( n-ul am la indemna) preciza ca partea de sus si laterale a capotelor trebuie vopsita camuflaj ( verde). Posibil ca acest ordin sa fi fost dat in urma atacului la sol de la Salz unde avioane ca Bf 109 E si Hurricane ( cu capota galbena) au fost incendiate.
Camuflarea se refera doar la partea superioara a capotei. Galbenul dedesubt capotei trebuia sa ramana pt identificare AA avion axa ( si germanii au procedat la fel vezi BF 109G front rusesc)
#17
Postat 01 February 2013 - 08:22 PM
Cantacuzino, la 01 February 2013 - 11:39 AM, a spus:
Daca te referi doar la poza cu pricina, se vede ca partea de dedesupt este deschisa la culoare. Cum stim anterior vopseaua era galbena pe toata capota, iar un ordin venit pe la inceputul campaniei ( n-ul am la indemna) preciza ca partea de sus si laterale a capotelor trebuie vopsita camuflaj ( verde). Posibil ca acest ordin sa fi fost dat in urma atacului la sol de la Salz unde avioane ca Bf 109 E si Hurricane ( cu capota galbena) au fost incendiate.
Camuflarea se refera doar la partea superioara a capotei. Galbenul dedesubt capotei trebuia sa ramana pt identificare AA avion axa ( si germanii au procedat la fel vezi BF 109G front rusesc)
Multumesc pentru raspuns,
Intrebam in general pentru mai toate IAR-urile 80 cu bot verde pe extrados.
Deci raspunsul dumneavoastra este ca va bazati afirmatia pe un ordin din acele vremuri care specifica ca vopsirea cu verde sa se faca doar pe extrados.
Aceasta postare a fost editata de Mgc151184: 01 February 2013 - 08:28 PM
#18
Postat 01 February 2013 - 09:43 PM
Mgc151184, la 01 February 2013 - 08:22 PM, a spus:
Intrebam in general pentru mai toate IAR-urile 80 cu bot verde pe extrados.
Deci raspunsul dumneavoastra este ca va bazati afirmatia pe un ordin din acele vremuri care specifica ca vopsirea cu verde sa se faca doar pe extrados.
Da, ordinul se refera doar la extrados, pt ca atacurile (sovietice) la sol erau date prin surprindere si acel galben de pe capote era greu de acoperit ( cu crengi frunze plase etc) ca sa nu fie observabil din aer.
Avand in vedere ca in ordin nu se preciza si partea de dedesupt cel mai probabil s-a luat in considerare ca AA amic trebuia sa aiba posibilitatea de a identifica usor avioanele amice ( galben fiind culoarea standard de recunoastere a axei pe frontul de est).
#19
Postat 01 February 2013 - 10:55 PM
Cantacuzino, la 01 February 2013 - 09:43 PM, a spus:
Avand in vedere ca in ordin nu se preciza si partea de dedesupt cel mai probabil s-a luat in considerare ca AA amic trebuia sa aiba posibilitatea de a identifica usor avioanele amice ( galben fiind culoarea standard de recunoastere a axei pe frontul de est).
Ok, multumesc.
Fara o precizare asupra parti de dedesupt, chiar daca noi (sau unele persoane) acum facem presupuneri din punct de vedere al indentificari AA-ului amic si luand in calcul ca nu toti gandim lafel (ex: nici cei care au facut decretul nu s-au gandit la acest aspect, recunoasterea AA-ul, astfel ne precizand nimic de intrados) este foarte posibil ca unele sa fie galben si altele bleau, spun asta si pentru ca am vazut cateva poze unde partea de sub bot nu pare galbena si asta nu numai la 80-uri, parca si pe la He-112 am vazut asta.