Forum Machete,Modelism,Hobby: Polikarpov I-15BIS, 1/72 ICM - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Polikarpov I-15BIS, 1/72 ICM A comeback?

#1 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1777
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 10 January 2013 - 06:54 PM

Salutare tuturor forumiștilor! Dacă nu-i cu bai, vă supun atenției și criticilor ( constructive,daa?? :unsure: ) prima mea construcție din "epoca modernă", eu nepunīnd la socoteală perioada mea "romantică",īntreruptă samavolnic de nevastă,copile și lipsă de spațiu acum...cam 15 ani să tot fie.Lucrurile au evoluat foarte mult,și īncerc să văd dacă mai pot ține pasul cu ele.Acest kit nu știu dacă-i cel mai indicat pentru un "comeback",dar sper să mă descurc.
Imagine atasata: 010913201806.jpg
Acesta-i kit-ul cu pricina.Nu o să-i fac acum o recenzie,au făcut-o deja modeliști mai breji ca subsemnatul.Destul de detaliat,injecție de calitate medie(destule bavuri,numeroase "sinkmark"-uri-ajutor pentru termenul autohton!!-,un defect de turnare-lipsea o mică porțiune din grila frontală de răcire a motorului-,etc.),al naibii de MIC ca și dimensiuni,lasīnd īnsa loc de upgrade dupa dorință.
Aș vrea să-l fac pe 52 roșu,frontul Leningradului,iarna lui 1941.
Imagine atasata: i152winter.jpg
Deloc surprinzător,construcția a debutat cu cockpitul.Am strīns eu documentația necesară (cartea lui Mihail Maslov este cea mai bună īn acest sens),am mai adăugat cīte ceva(tijele de actionare ale palonierelor din sīrmă de cupru subțire,chingile de securizare ale palonierelor,centurile de siguranță din folie subțire de cupru,luīnd ca model pozele unor fotoincizii de pe net)...și-am avut o primă necunoscută.Nimeni nu pare să fie sigur ce culoare avea cockpitul.ALG-5 light grey primer,sau AMT-7 light blue??După īndelungi ezitări și studii,l-am făcut ALG-5,podeaua AII Green,tabloul de bord si corpurile mitralierelor PV-1 cu negru(toate acestea fiind vopsele acrilice Agama și Humbrol)
Imagine atasata: 010913163508.jpgImagine atasata: 010913163652.jpgImagine atasata: 010913181224.jpg
Un ușor drybrush cu Aluminiu(Revell),o murdărire/spălare discretă cu un amestec de brun și negru bine diluate.Am găurit semifuselajele la coadă(am scula aceea sofisticată de găurit,se cheamă parcă "ac de seringă" :whistle: )și-am figurat cablele de actionare ale directiei,din sīrmă subțire de cupru.De asemeni,am decupat cu grijă cele doua portiere,le-am subtiat bine si le-am vopsit,pentru că intenționez să le figurez deschise,să se vadă mai bine detaliile cockpituluiImagine atasata: 010913190312.jpg.
Am lipit semifuselajele(s-au potrivit foarte bine,prevăd o minimă retușare a īmbinărilor).
Imagine atasata: 011013182536.jpg
Deocamdată,cam asta este.Aștept părerile voastre.
Mult noroc de la Brăila!

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 11 January 2013 - 09:33 AM


#2 Useril este offline   busila 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1935
  • Inregistrat: 20-August 08
  • Location:ALBA-IULIA
  • Interests:AVIATIE

Postat 10 January 2013 - 07:24 PM

Bine ai revenit, Dacian ?
Ma bucur can mai vad un coleg de suferinta - ca la 1/72 e cam suferinta ce facem...
Daca scara-i mica , avionasul ales de tine e si mai mic.... deci probleme cu dimensionarea maruntisurilor.
Adica , mansa arata cam a stalp iar centurile sunt clar supradimensionate.
In plus , vopsirea lor cere muuuulta atentie si agerime a mainii ( care se face doar dupa muuult exercitiu).
Cam asa am inceput si eu...Cand nu am rabdare sa bibilesc la ele , prefer sa iau un cockpit de rasina-ma scapa de multi nervi.
Centurile-daca nu faci vre-o 100 de bucati n-o sa-ti iasa cum trebuie.Asa ca mai bine dai 15 roni si ai un set care arata mult mai bine.
Culorile la rusi sunt inca o nebuloasa...unii zic ceva,altii afirma contrariul....
White Ensign zice-se ca au ceva culori apropiate-dar sunt email-uri..
IPMS zice si el ceva...
Te ghidezi intre ele....
Mai trebuie razuita linia mediana de imbinare....
Vopsesti cu aerograf sau la pensula ?
Uite un avionas similar cum arata...I-16
E drept ca omul e supermeserias,dar invatam si ne inspiram...
Spor sa ai...

Aceasta postare a fost editata de busila: 10 January 2013 - 07:31 PM


#3 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1777
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 10 January 2013 - 08:45 PM

Mulțam,prietene.De aceea și ziceam că alegerea acestui avion nu-i chiar cea mai grozavă,avīnd īn vedere că nu am mai facut nici o machetă de 15 ani...Este īngrozitor de MIC(oricum eu lucrez aproape exclusiv īn "genteleman's scale,recte 1/72)Manșa este cea din kit,nu m-am obosit s-o scrăciui,iar centurile...da,sīnt destul de supradimensionate.Si nu atīt centurile(ale caror părți textile le-am copiat ca dimensiune după unele Eduard fotodecupate) cīt cataramele lor,și asta pentru că nu mi-am amintit la timp nici o metodă să le fac mai mici(acum le-am făcut cu cleștișorul și ochiul,trebuie să-mi procur și eu o lupă bună.Acum am o idee,dar e prea tīrziu.Și-al naibii să fie ăla care-o da un pol pe o centură de asta...Data viitoare o să-mi iasă și mai bine,și tot așa.Am la dispoziție vre-o 10 machete să-mi "intru īn mīnă", ca să zic așa.Deocamdată vopsesc la pensulă,am un aerograf Revell(cadou de la frățīne-meu) mediu,a cărui folosire mi-e cam străină,plus că nu am compresor īncă .
Fuselajul nu este prelucrat īncă,trebuie răzuit,chituit pe unde-i cazul ,apoi șlefuit. Mai am de lucru.I-16 lui Rato Marczak este grozav,omul este un artist (ca Wurger,Alexelu-Marinelu,Tibi22,și alții pe care nu am să-i enumăr acum),iar kitul este Hasegawa(știi cam care-i diferența de calitate a plasticului...)plin de scratch și fotodecupaje.Plus că supt-semnatul mai are f-un deceniu īnvățat și recuperat :pardon:

#4 Useril este offline   busila 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1935
  • Inregistrat: 20-August 08
  • Location:ALBA-IULIA
  • Interests:AVIATIE

Postat 10 January 2013 - 08:57 PM

Pe pagina lui Rato gasesti un tutorial referitor la construirea centurilor...foarte util-centuri
O centura din PE sau ABS este incomparabila , crede-ma...altfel se vede ...
Mansa o faceai simplu din fir tras...
Doteaza-te obligatoriu cu asa ceva Lupa cap.
Extraordinar de utila....
Cu invatarea stiu cum este...sunt in aceeasi situatie...dar odata pornit , progresele devin vizibile in scurt timp...

Aceasta postare a fost editata de busila: 10 January 2013 - 09:11 PM


#5 Useril este offline   mdo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 347
  • Inregistrat: 28-April 05

Postat 10 January 2013 - 09:27 PM

Mie imi plce ca esti ca tehnica cam cu juma de pas deasupra mea; astept sa vad cum faci hobanele.Recent am terminat un I-15 de la acelasi ICM. Dupa ce trasesem si ultimele fire si admiram opera am tras lampa de birou sa vad mai bine; ghinion, lampa a iesit din picior, si a cazut ezact peste macheta (ca doar de aia trasesem de ea..) .A rupt un montant al aripii si trenul de aterizare. A urmat un mic concert foarte vocal. Acum am un i-15 spaniol un pic strimb si un pic schiop.

#6 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1777
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 10 January 2013 - 10:02 PM

Oh,ăsta da ghinion de neșansă :blink: Asta-mi aduce aminte de o fază asemănătoare,dar...acum aproape 20 de ani īn urmă.Terminasem cumva crucișetorul "Aurora", un kit sovietic destul de drăguț īn acea epocă,īmi admiram opera extaziat...Eram la birou,īn dreptul geamului.Intră īn cameră cineva,nu mai īmi amintesc cine,se face curent,perdeaua se umflă și mătură de pe birou macheta proaspătă,care se face praf...arboradă,tunuri,balustrade īntr-un talmeș-balmeș.Am aruncat-o la gunoi,nu am mai avut inimă s-o repar.Am primit apoi alta și-am făcut-o,īncă o mai am la părinți.
Hobanele la zmeul ăsta le fac din fir de cupru,cele duble din fir de 0,02,iar cele simple din fir de Cu-Ag de 0,08 parcă.

#7 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12667
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 11 January 2013 - 09:43 AM

Zau ca-mi place! Atent, aplecare asupra detaliului. Bravo.
Centurile e mai bine sa le faci din folie de plumb, se muleaza mai bine, desi sunt mai fragile putin, la manipulare. Centurile din banda de mascare nu stiu cum se comporta in timp, dar oarece retineri.
Pentru hobane nu este indicata folosirea firelor din cupru, au oarece plasticitate si te trezesti ca se lasa. (fir de 0,02 mm???? :unsure: ) Foloseste nylon de pescuit, de 0,1 mm (defapt are undeva intre 0,08 si 0,09) este numai bun pentru scara 1/72, se vopseste usor, se lipeste usor, este usor de intins si lucrat cu el, este destul de "rigid", nu se lasa in timp.

#8 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1777
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 11 January 2013 - 12:02 PM

Multam mult,Z-mare,dumitale datorez in mare parte comeback-ul,incurajarile dv.au fost determinante.Sint de acord ca plumbul ar fi mai bun decit cuprul in ceea ce priveste centurile,dar nu am avut nici o foita mai subtire disponibila...Am ceva foaie de la garniturile de la gitul sticlelor de vin,dar mi s-a parut prea groasa...am sa incerc cu plumb data viitoare,promit! Si cataramele o sa le fac dupa metoda descrisa de Rato,ies mai mici.Da,cred ca aveti dreptate,nu m-am gindit la faptul ca firele de cupru se pot lasa(lipsa de experienta,bat-o vina,este prima data cind fac "rigging" la un biplan,la "Swordfish"-ul facut prin anii '86 parca nu i-am pus hobane,habar nu aveam de asta :whistle: )Acu-i nitelus cam tirziu,deja am prins sirmele la locul lor in aripi(urmeaza pozele,dar de acasa,acum sint la job),si parca mi-e frica sa le smulg si sa le inlocuiesc cu guta de pescuit.Oricum,asa se invata,urmatorul rigging am sa-l fac cu fir de pescuit,am vazut ca se foloseste inclusiv firul de par uman/cal,cu rezultate bune(o s-o jumulesc pe sotie,are firul mai gros,al fetelor e mai lung dar mult mai subtire :lol: )
PS: aiuram,firul subtire este de 0.08,iar cel cu-ag este de 0.12 Le-am masurat cu micrometrul acum...

#9 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1777
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 11 January 2013 - 07:44 PM

Așa cum ziceam,deja am lipit sîrmele care vor constitui hobanele de pe aripi.Imagine atasata: 011113193848.jpg
Piesele conice de atașare a hobanelor pe aripa superioară erau figurate doar în partea din față,pe cele din spate a trebuit să le scrăciui.Acum mai trebuie să le finisez.Potrivirea aripilor inferioare la fuselaj nu-i cea mai grozavă,dar cred că se poate rezolva pasabil.
Va urma...
LE : Vă rog să scuzați calitatea fotografiilor,nu sper decît să vă puteți da seama de ce și cum lucrez,deocamdată nu dispun de-o cameră serioasă,pozele sînt făcute cu un telefon LG,care dispune de-o cameră bunicică(pentru un telefon...)

Aceasta postare a fost editata de dakian67: 11 January 2013 - 07:47 PM


#10 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12667
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 12 January 2013 - 10:57 AM

Ups, pai nu e prea bine! In primul rind, firul este cam gros pentru acest avion si scara. Apoi, hobanele le montezi mai usor prin "tesere" , si asta dupa asamblarea si vopsirea avionului. Ca atare, te sfatuiesc sa asamblezi avionul, sa-l vopsesti, abia apoi sa montezi hobanele. Foloseste fir de nailon sau, daca nu, de par.

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 12 January 2013 - 10:57 AM


#11 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1777
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 12 January 2013 - 03:09 PM

Ăăăă,Z-mare,chiar c-am pus-o....Mi-e cam kăkuță ca să smulg sīrmele din locașe,mi-e că superglue-ul o să reziste,și se distrug locașele complet...Am greșit c-am pus sīrmă din prima,trebuia să găsesc ceva care se īntinde ușor,eventual fără să creeze tensiuni semnificative īn aripi,pentru că da,trebuie să montez īntīi aripile,apoi să īntind hobanele.Oooooofffff,am să īncerc să scot sīrmele,să văd ce iese.Țineți-mi pumnii :sorry:

#12 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1777
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 12 January 2013 - 03:28 PM

Nope.Viena,vīnt puternic,coafura rezistă!De data asta,rămīne cum am stabilit...Am tras de ele cu cleștișorul,și tot nu s-au smuls din locașuri,și nici nu s-au rupt.Și jur c-am pus doar o picătură minusculă de superglue...Picătura. Picătura ce lipește,nimic,nimic nu dezlipește!!Howgh!
Promit solemn ca la următorul să folosesc una din alternativele indicate de dv. , acum nu cred că se mai poate face nimic.Sorry! :pardon:

#13 Useril este offline   ACHRISTIAN 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 385
  • Inregistrat: 09-November 11
  • Location:Petrosani

Postat 12 January 2013 - 08:27 PM

Vezi postareadakian67, la 12 January 2013 - 03:28 PM, a spus:

Nope.Viena,vīnt puternic,coafura rezistă!De data asta,rămīne cum am stabilit...Am tras de ele cu cleștișorul,și tot nu s-au smuls din locașuri,și nici nu s-au rupt.Și jur c-am pus doar o picătură minusculă de superglue...Picătura. Picătura ce lipește,nimic,nimic nu dezlipește!!Howgh!
Promit solemn ca la următorul să folosesc una din alternativele indicate de dv. , acum nu cred că se mai poate face nimic.Sorry! :pardon:



Salut! ,iarta-mi interventia,dar prin rasucire ,ai incercat?{binenteles cu blandete}am intervenit doar prin prisma unui eventual ajutor cu o idee ,ptr ca in materie de aro.... sunt total habarnist.Spor si numai de bine!

#14 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1777
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 12 January 2013 - 11:29 PM

Ăăă,nu cred că rezolv nimic cu răsucirea,cel mai sigur se va rupe firul chiar de la fața piesei conice de prindere.Adică ar trebui să tai toate piesele de prindere,inclusiv pe cele originale,și să fac altele.Nu cred că mă bag īn seamă,este cam prea mult totuși pentru prima machetă.Problema nu-i pīnă la urmă cu grosimea sīrmelor,am studiat multe fotografii disponibile,și nu-i grav,și-n realitate erau zdravene.Problema este cea ridicată de Z-Mare,s-ar putea să nu fiu īn stare să īntind hobanele...Dar pe cinstea mea c-o să mă strădui!!

#15 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1777
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 13 January 2013 - 02:21 PM

Am mai lucrat la motor,întreg ansamblul capotă-motor-inel colector-elice se poate monta separat și adăuga la final.Capota este alcătuită din 4 segmente,care s-au aliniat destul de bine,nefiind nevoie decît de puțin chit și ceva șlefuire,plus partea frontală,unde-am avut de reparat un mic defect de turnare,accentuat orificiul gurii de admisie de deasupra și găurit orificiile celor 4 mitraliere PV-1.
Imagine atasata: 011313132745.jpg
Deasemeni,am unit aripa inferioară cu fuselajul.Potrivire destul de bună(după ceva rectificări,sumedenii de dry-fitting-uri,etc.),necesită totuși destul chit și șlefuire,atît în partea dorsală,cît și la bordul de atac și rădăcina aripilor.
Imagine atasata: 011313134408.jpg Imagine atasata: 011313134315.jpg
Am observat că mai trebuie reparată nițeluș coama fuselajului,chiar în spatele tetierei pilotului,și retrasate gravurile panourilor de pe bot,care s-au încărcat de chit în urma reparațiilor.
PS : motorul l-am îmbunătățit doar de amorul artei(eu știu că-i acolo...),nu se va vedea nimic din el,odată montat totul.

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 13 January 2013 - 02:35 PM


#16 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12667
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 13 January 2013 - 03:50 PM

Atentie la rostul dintre aripa su fuselaj, pe extrados, nu pune direct chit, incarca lutin locul cu bucata de stiren, abia apoi chituieste, altfel crapa la efort.

#17 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1777
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 14 January 2013 - 08:04 AM

Aha,Z-mare,e prea mare luftul pentru chit? OK,bine că mi-ai zis,așa o să fac.Mersi de pont! :hi:

#18 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1777
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 20 January 2013 - 08:09 PM

Am mai lucrat cīte ceva.M-am străduit o grămadă să potrivesc o fīșiuță de stiren īn golul din aripa stīngă,să șlefuiesc și să chituiesc. Greu,dar s-a rezolvat mulțumitor.Am lipit și picioarele trenului de aterizare(potrivire bună chiar),precum și profundoarele cu montanții lor,care,deasemenea,nu necesită decīt o chituire ușoară.Am lipit apoi montanții care susțin aripa superioară,cu ceva străduință ca să obțin unghiurile corecte.
Imagine atasata: 012013190412.jpg Imagine atasata: 012013192638.jpg
După o potrivire "la rece",se pare că aripile se vor alinia destul de bine,montanții centrali trebuiesc scurtați un pic.Acum o să-l las să se īntărească bine adezivul(folosesc adeziv Humbrol,un tub mic și galben,īl am de ani buni,era īn cutia unui alt avion,dar este foarte bun īncă,se comportă excelent),de miine īncep să-i repar imperfecțiunile apărute etapa asta,apoi...partea grea,trebuie să-l vopsesc.
După consultarea referințelor,avionul ăsta se pare că era camuflat astfel:
Intradosul AII-Aluminium(părțile īmpīnzite ale aripilor) și AE-9 gri deschis lucios(părțile metalice ale aripilor)
Extradosul Alb Mk.7 lavabil-mat,dat peste camuflajul de vară AII verde lucios.
Deși īn instrucțiunile kitului,cīt și īn cīteva construcții ale altor modeliști am văzut că intradosul este vopsit AMT-7 bleu deschis mat(ordinul NKAP din iunie 1941),din fotografii se vede un contrast foarte scăzut īntre albul de pe extrados și culoarea intradosului,nu numai la "Rosu 52",dar și la alte aparate contemporane.Cel mai probabil este că acestea au păstrat camuflajul din 1937-1941.
Acuma,pentru MK.7,AE-9 și AII Green am acrilicele Agama,care se comportă foarte frumos.Īnsă AII-Aluminium mă pune īn īncurcătură.Nu-i un aluminiu ordinar(Humbrol 56,de ex.),este mai deschis și mai texturat,să zic așa.Ceva idei,sfaturi,sugestii???
Aha,uitam,am īncercat să-i potrivesc ansamblul motor la fuselaj...Cea mai de rahat īmbinare de pīnă acum.A trebuit să pilesc zdravăn eșpamentul dreapta,și să scurtez botul cu 2 mm,capota rămīnea prea mult īn afară.Acum să văd cum o să se potrivească īn dreptul montanților superiori și-a trenului de aterizare...
Va urma,sper :hi:

#19 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1777
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 24 January 2013 - 11:08 AM

Am gasit toate informatiile necesare(si disponibile pina acum) pe site-ul unui specialist in VVS,d-nul Massimo Tessitori.O bogatie de fotografii,informatii si cercetari.Asa cum banuiam deja,intradosul NU este bleu,ci gri/aluminiu.

#20 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1777
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 28 January 2013 - 07:05 PM

O grămadă de potriviri la rece,pentru ca aripa superioară să se "pupe" cīt mai bine cu montanții superiori și cei de pe aripa inferioară.Nici acum parcă nu-i perfect,īncă mai perseverez.La fel,capotajul motorului a necesitat multă muncă pentru a se uni cu fuselajul,erau destule nepotriviri.
Și-am descoperit īn fotografii că mai sīnt o pereche de hobane,chiar īntre montanții de pe capotă.Deși am văzut īn poze că nu toate aparatele aveau acele hobane...Īnsă "52 roșu" le avea.Le-am pregătit și pe alea...Noroace maxime!

Arata acest topic


  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

6 useri citesc topicul
0 membri, 6 vizitatori, 0 utilizatori anonimi