Venita dintr-o epoca in care monoclul si cilindrul erau inca la moda, masina asta ar fi un bun exemplu despre cum si ce insemna asistenta sanitara pentru soldatii raniti, in anii groaznici ai Marelui Razboi.
Macheta, la final, va reprezenta in fapt un Ford T Ambulance modelul anului 1918. Din cat am observat in cautarile mele, au existat mai multe versiuni ale masinii, usor diferite in ce priveste caroseria, si cel putin doua tipuri de sasiu: cel din 1917 si unul alungit, model 1918.
Intrarea acestei autosanitare pe frontul din Europa (Franta evident) are o istorie a sa, pe care o cuprind in topic, pentru ca imi pare interesanta si utila.
Povestea ar fi cam asa:
O misiune militara franceza a vizitat SUA in aprilie 1917. In timpul acestei vizite, a fost inaintata o solicitare catre Departamentul de Razboi, din partea guvernului francez, pentru 100 de sectiuni de ambulante, cu cate 20 de masini si 25 de oameni, fiecare.
Se pare ca aceasta solicitare a venit ca urmare a evaluarii rezultatelor obtinute de catre American Ambulance Service , o organizatie privata ce actiona alaturi de armatele franceze, incadrata cu voluntari americani si francezi.
Secretarul de Razboi, a autorizat livrarea materialului solicitat.
Imediat a fost ridicata in discutie problema caroseriei noilor ambulante: cum sa arate si mai ales ce dotari sa ofere. Ambulantele Ford urmau sa fie proiectate dupa specificatiile cerute de partea frnaceza, astfel ca au fost consultate toate sursele in privinta materialelor si a designului, in limita timpului disponibil. Fiecare ins care participase in Franta, in cadrul American Ambulance Service, si care a putut fi gasit, a fost consultat si i s-a cerut parerea.
In privinta designului, s-a presupus ca modelele aflate in serviciu in acel moment, sunt cele mai potrivite. S-a procedat la copierea cat mai fidela, folosidu-se fotografii luate pe teren in Franta si relatarile celor care au avut ocazia sa serveasca pe ambulante, pe front. Mai multe modele de caroserie au fost realizate, montate pe sasiuri de Ford, standard, apoi au fost comparate intre ele, sub toate aspectele, cautindu-se cat mai multe similitudini cu ambulantele de productie franceza.
In luna mai 1917, s-a ajuns la o concluzie si a fost stabilit modelul de caroserie care urma sa intre in productia de serie.
Intre timp, francezii si-au marit solicitarea, la 120 de sectiuni, cu 2400 de autosanitare. Americanii, la randul lor, au cautat sa identifice firmele capabile sa asigure productia subansamblelor pentru aceste caroserii, fiind necesar un numar mare pentru posibilitatile de productie a acelor timpuri, raportat la un interval de timp atat de scurt.
Au ajuns rapid la concluzia ca singura cu reputatie, seriozitate si experienta in productia de masa, capabila sa realizeze aceste cerinte, este Ford Motor Co.
Intrebata daca poate face fata ritmului de productie, firma a acceptat imediat.
Ca material necesar constructiei caroseriilor, a fost ales lemnul. Coniferele din California pentru panourile laterale, pinul galben pentru podea, stejarul sau frasinul pentru cadrele de rezistenta. Compania Ford a ajuns, insa, la concluzia ca materialul lemnos, cheresteaua de conifere, nu poate fi livrata intr-un termen mai scurt de 60 de zile, ceea ce era inacceptabil. Un membru al serviciului de ambulanta, veteran intors din Europa, a sugerat ca panourile laterale sa fie facute din placi de lemn compozite, idee care a fost imbratisata imediat, fiind considerata satisfacatoare sub aspectul costurilor si a timpului. Respectivele panouri putea fi produse imediat si in cantitate suficienta. A fost construit un model din aceste materiale, in acord cu designul stabilit, asamblat pe un sasiu Ford, apoi a fost testat pe drumuri foarte rele, urmarindu-se comfortul relativ atat pentru echipajul medical cat si pentru pacienti. Rezultatele au fost multumitoare.
Modelul a fost acceptat de francezi, iar contractul a fost incredintat desigur, lui Ford Motor Co.
Prețul plătit pentru o ambulanta completa era de $ 475, pentru un set de piese de schimb pentru fiecare mașina, de 22.72 dolari per set, iar pentru seturi de piese de schimb suplimentare, pentru 20 de masini, 561.81 dolari pe set.
Productia a început în luna iulie și s-a desfasurat cu asemenea rapiditate, încât au fost intampinate dificultati serioase cu privire la mutarea/iesirea si depozitarea masinilor din fabrică si din cauza lipsei spatiului de depozitare in portul de îmbarcare.
In scopul de a reduce aglomerarea, 100 ambulante complete au fost trimise la nou înfiintatul depozit de ambulante, din Louisville- Kentucky, unde au fost asamblate și expediate către diverse organizații de profil, din Statele Unite ale Americii.
Câteva exemplare au fost ambalate in cutii pentru export, si au fost trimise catre serviciile de ambulanta de peste mări, spre a servi acolo.
Contractul a fost încheiat în prima parte a lunii septembrie a acelui an, iar 2350 de ambulante complet echipate au fost expediate în Franța, pe 15 octombrie 1917.Restul de 50 au ramas in dotarea Serviciului de Ambulanta a Armatei Statelor Unite la Allentown, Pa, în scopuri de instruire. Acest serviciu a fost organizat pentru a coopera cu armata franceză.
Aceasta postare a fost editata de Longinus: 22 December 2012 - 07:53 PM