Spuneam în topicul SIB-ului că deoarece am făcut deja bărcuța pentru SIB, mi-a rămas kitul și mi-am propus să fac din el un dinghy.
Drept surse de inspirație am avut:
http://commons.wikim...inghi_innen.jpg
respectiv
http://www.rickcorle...ide_sailing.htm
Ultimul este o barcă de 15 ft (4,6 m). Bărcuța din kitul dat de DeA are o lungime de cca 65 mm, deci scara relativă ar fi 1:72. Desigur că nu pot face o machetă a acelui dinghy, dar pe baza scării pot să-mi fac o idee despre dimensiunile diferitelor elemente. Intenționez să realizez inclusiv velatura.
Filarea
Modelele au fost filate ambele în clini, așa că m-am hotărât să filez și eu la fel. Acum am senzația că metoda asta este mai logică decât cea netedă. Filele calcă mai bine una pe alta și se îmbină între ele, permițând o cocă realizată pe calapod, nu pe coaste. Coastele, montate ulterior, devin simple întărituri. În realitate este nevoie de ajustarea filelor ca să calce una pe alta, dar la machetă mi-a fost mult mai simplu decât la filarea netedă, ajustarea a fost necesară doar puțin, la capete. Fila de sub viitoarea copastie este dublată.
Cum spuneam, pilind din cadrele kitului, se poate realiza o copastie mai naturală decât una dreaptă. În figuri se vede ce am obținut. Deocamdată e „portavion”.
Pagina 1 din 1
Dinghy din kitul dat de DeAgostini la SIB Velier
#2
Postat 14 July 2012 - 02:06 PM
Despinderea
Pentru desprindere de placa șablon am folosit traforajul. Asta mi-a permis să urmăresc curbura filei de sus. Piesa „3” n-am tăiat-o, am recuperat-o toată, că mai am nevoie de ea la fixarea copastiei. Apoi am șlefuit filele și în special coastele, cu scula dată de DeA. Coastele nu se pot șlefui toate deodată prin mișcări longitudinale, deoarece lipiturile nu sunt suficient de rigide pentru o asemenea operație. Fiecare căpețel de coastă trebuie șlefuit individual, cu mișcări transversale (dinspre un bord spre celălalt). Coastele mai vin prelucrate unde vor veni stingherii, în etapa următoare.
Chila
A fost destul de lungă (s-a potrivit la fix în lungime), dar nu s-a aplicat corect pe corp, a trebuit completată în zonele marcate. Umpluturile sunt preluate cu traforajul din locurile respective de pe placajul dat de DeA. Linia decupajului DeA este necorespunzătoare. Dacă nu era așa subțire (fragilă) decupam alta, întreagă. Tot datorită fragilității, n-am îndrăznit s-o ajustez cu mâna (pilă, șmirghel), am apelat la biax cu șmirghel, deoarece așa forțele de așchiere erau de-a lungul chilei, nu transversal.
Probleme pe viitor
Cu amenajările interioare mi-e clar. Până le fac, sper să mă lămuresc cu greementul.
Cum am spus, vreau să-l fac velier. Modelul este dinghy Gartside din linkul pus în prima postare din topic. Nu-mi dau seama din imagini de toate amănumtele. Apelez la cei ce sunt amabili să-mi dea ceva indicații. O să numerotez problemele care nu le-am înțeles.
1. Catargul are doar două sarturi. Din imaginile din paginile 27-29 nu m-am lămurit unde sunt întinzătoarele de sarturi și ce formă au.
2. Am înțeles că velatura este formată dintr-o velă latină („vela mare” - dar nu sunt sigur că-i spune așa) și un foc. Vela mare este învergată pe arbore, ghiu și o antenă, care se ridică. Orientarea ghiului se face cu două manevre legate de bancheta (banchetul?) din mijloc. Pe bancheta din față sunt patru cavile, pentru patru manevre: cea de ridicare a velei mari, cea de ridicare a focului, dar cele două laterale nu știu pentru ce sunt. De asemenea, din poze n-am înțeles unde se leagă cele două manevre pentru orientarea focului în borduri.
Desigur că mă mai documentez, dar orice ajutor este binevenit.
Pentru desprindere de placa șablon am folosit traforajul. Asta mi-a permis să urmăresc curbura filei de sus. Piesa „3” n-am tăiat-o, am recuperat-o toată, că mai am nevoie de ea la fixarea copastiei. Apoi am șlefuit filele și în special coastele, cu scula dată de DeA. Coastele nu se pot șlefui toate deodată prin mișcări longitudinale, deoarece lipiturile nu sunt suficient de rigide pentru o asemenea operație. Fiecare căpețel de coastă trebuie șlefuit individual, cu mișcări transversale (dinspre un bord spre celălalt). Coastele mai vin prelucrate unde vor veni stingherii, în etapa următoare.
Chila
A fost destul de lungă (s-a potrivit la fix în lungime), dar nu s-a aplicat corect pe corp, a trebuit completată în zonele marcate. Umpluturile sunt preluate cu traforajul din locurile respective de pe placajul dat de DeA. Linia decupajului DeA este necorespunzătoare. Dacă nu era așa subțire (fragilă) decupam alta, întreagă. Tot datorită fragilității, n-am îndrăznit s-o ajustez cu mâna (pilă, șmirghel), am apelat la biax cu șmirghel, deoarece așa forțele de așchiere erau de-a lungul chilei, nu transversal.
Probleme pe viitor
Cu amenajările interioare mi-e clar. Până le fac, sper să mă lămuresc cu greementul.
Cum am spus, vreau să-l fac velier. Modelul este dinghy Gartside din linkul pus în prima postare din topic. Nu-mi dau seama din imagini de toate amănumtele. Apelez la cei ce sunt amabili să-mi dea ceva indicații. O să numerotez problemele care nu le-am înțeles.
1. Catargul are doar două sarturi. Din imaginile din paginile 27-29 nu m-am lămurit unde sunt întinzătoarele de sarturi și ce formă au.
2. Am înțeles că velatura este formată dintr-o velă latină („vela mare” - dar nu sunt sigur că-i spune așa) și un foc. Vela mare este învergată pe arbore, ghiu și o antenă, care se ridică. Orientarea ghiului se face cu două manevre legate de bancheta (banchetul?) din mijloc. Pe bancheta din față sunt patru cavile, pentru patru manevre: cea de ridicare a velei mari, cea de ridicare a focului, dar cele două laterale nu știu pentru ce sunt. De asemenea, din poze n-am înțeles unde se leagă cele două manevre pentru orientarea focului în borduri.
Desigur că mă mai documentez, dar orice ajutor este binevenit.
#4
Postat 16 July 2012 - 08:45 AM
Ce vreau eu să fac este un dinghy (bărcuță) de tip Lark ( „ciocârlie” ), dar fără derivor. Nu este pentru SIB, doar că folosesc kitul dat pentru SIB de DeAgostini. Intenția mea este să exersez velatura. Desigur că barca se poate folosi și la SIB, dar atunci bancheta de la pupa trebuie să fie simplă, iar vela, dacă este, iarăși mai simplă decât vreau eu să fac, deoarece așa cum le fac eu sunt elemente moderne.
Amenajări interioare, copastie
Cum a spus și Leo2003 în topicul SIB-ului, coastele originale e greu să fie înlocuite, dar pot fi pilite până la nivelui stingherilor, iar amenajările intrerioare maschează mult din ele. Drept singheri am folosit șipci de 1 x 0,8, decupate din furnir, nu șipcile 2 x 2 date de DeA. Chiar și stinghiile 2 x 2 se pot despica în piese mai subțiri.
Banchetele sunt din filele date pentru bordaj, dar cea din prova o s-o înlocuiesc. Ea va susține catargul, iar fila de bambus de grosime 0,5 este foarte fragilă. O să folosesc furnir de 0,8.
Paiolul este din resturi de file de punte de la SIB, tot de 0,5 , nevopsite. Doar atât încape între coaste.
Pentru copastie am folosit metoda care mi-a reușit data trecută: am îndoit pe calapod cu apă fierbinte o șipcă de 2 x 2 și după uscare am despicat-o pe lung în bucăți de 2 x 1. Mi-am permis s-o fac din material din tipul copastiilor SIB-ului (nuc african zic ei – n-am cum să verific, cine cunoaște materialele îmi poate confirma). Și acum poze.
Iar despre velatură
M-am lămurit cu manevrele.
Aveam impresia că barca de model are o velatură bermudiană, dar nu, are o velatură Gunter.
Vela principală este o randă, al cărei pic este aproape vertical și este manevrat cu două fungi, funga picului, care controlează poziția picului față de arbore și funga bazei picului, care controlează înălțimea articulației picului (aici, o furcă). A treia fungă este cea a focului.
Manevrele sunt mai multe decât aveam impresia. Există și una de strângere a ghiului lângă catarg, vertical.
Amenajări interioare, copastie
Cum a spus și Leo2003 în topicul SIB-ului, coastele originale e greu să fie înlocuite, dar pot fi pilite până la nivelui stingherilor, iar amenajările intrerioare maschează mult din ele. Drept singheri am folosit șipci de 1 x 0,8, decupate din furnir, nu șipcile 2 x 2 date de DeA. Chiar și stinghiile 2 x 2 se pot despica în piese mai subțiri.
Banchetele sunt din filele date pentru bordaj, dar cea din prova o s-o înlocuiesc. Ea va susține catargul, iar fila de bambus de grosime 0,5 este foarte fragilă. O să folosesc furnir de 0,8.
Paiolul este din resturi de file de punte de la SIB, tot de 0,5 , nevopsite. Doar atât încape între coaste.
Pentru copastie am folosit metoda care mi-a reușit data trecută: am îndoit pe calapod cu apă fierbinte o șipcă de 2 x 2 și după uscare am despicat-o pe lung în bucăți de 2 x 1. Mi-am permis s-o fac din material din tipul copastiilor SIB-ului (nuc african zic ei – n-am cum să verific, cine cunoaște materialele îmi poate confirma). Și acum poze.
Iar despre velatură
M-am lămurit cu manevrele.
Aveam impresia că barca de model are o velatură bermudiană, dar nu, are o velatură Gunter.
Vela principală este o randă, al cărei pic este aproape vertical și este manevrat cu două fungi, funga picului, care controlează poziția picului față de arbore și funga bazei picului, care controlează înălțimea articulației picului (aici, o furcă). A treia fungă este cea a focului.
Manevrele sunt mai multe decât aveam impresia. Există și una de strângere a ghiului lângă catarg, vertical.
#6
Postat 18 July 2012 - 08:06 PM
Am discutat cu Traian, avertismentele provin din grija lui să nu facem pentru SIB o barcă cu velatură modernă. Acum bărcuța arată așa:
Am modificat paiolul, că nu mi-a plăcut cum arăta înainte.
Dacă aș fi făcut această bărcuță pentru SIB, atunci ar mai fi fost de făcut următoarele: o banchetă la pupa mai simplă, vâsle ca-n epocă (o singură pereche, că la 3,3 m nu încap mai multe, broaște, strapazane și prelungirea etravei deasupra copastiei pentru a lega o parâmă acolo.
Ce o să fac mai departe nu se aplică SIB-ului.
Am modificat paiolul, că nu mi-a plăcut cum arăta înainte.
Dacă aș fi făcut această bărcuță pentru SIB, atunci ar mai fi fost de făcut următoarele: o banchetă la pupa mai simplă, vâsle ca-n epocă (o singură pereche, că la 3,3 m nu încap mai multe, broaște, strapazane și prelungirea etravei deasupra copastiei pentru a lega o parâmă acolo.
Ce o să fac mai departe nu se aplică SIB-ului.
Arata acest topic
Pagina 1 din 1